In tijden van digitale transformatie is softwareselectie van groot strategisch belang. Bedrijven moeten meebewegen met nieuwe technologische trends als kunstmatige intelligentie, internet of things, blockchain en big data. Succes en concurrentiepositie hangen samen met de mate waarin enterprisesoftware ze daarbij ondersteunt. De vraag is: hoe kies je de juiste software?
De belangrijkste meerwaarde van nieuwe technologie integreren in bedrijfssoftware is evident: het helpt een organisatie sneller, efficiënter en flexibeler in de markt te opereren een daarmee voor te blijven op de concurrentie. Daarnaast moet software de processen optimaal ondersteunen, en ervoor zorgen dat de medewerkers hun werk optimaal kunnen uitvoeren.
Dit zijn twee cruciale elementen bij het selecteren van enterprisesoftware. Maar er zijn meer overwegingen die afhankelijk zijn van het type bedrijf of de specifieke branche waarin het actief is.
Een tip vooraf: neem geen genoegen met een oplossing waarbij je al vanaf het begin twijfels hebt over de ‘fit’ met de organisatie of over de implementatie. Software moet passen bij de organisatie, en zoveel mogelijk meebewegen met de technologische en organisatorische ontwikkelingen.
Zelf de regie houden
Vrijwel geen enkele organisatie heeft een vaste routine voor softwareselectie – de selectieprocedure is meestal niet gestoeld op feiten, maar op de blauwe ogen van de pakketleverancier – waardoor het bijzonder lastig is de juiste keuze te maken en de langetermijngevolgen ervan te doorgronden. Onbekend is waar het bedrijf of de technologie naar toegaat in de toekomst en de ontwikkelingen gaan bovendien steeds sneller.
Bedrijfssoftware wordt daarnaast zelden uitgekozen op basis van een objectieve evaluatie. Tal van externe factoren zijn hierbij van invloed. Zo kan een organisatie zich bijvoorbeeld laten adviseren door een it-dienstverlener, die daarbij meestal de voorkeur geeft aan producten waar hij de meeste ervaring mee heeft. Zo’n advies kan waardevol zijn, maar je weet zelf wel het best hoe je organisatie in elkaar zit. En dat is net zo belangrijk als een externe deskundige die veel meer over de software en de mogelijkheden en onmogelijkheden weet.
Zelf de regie houden en niet blind vertrouwen op de adviezen van de it-dienstverlener is dan ook het devies. En laat je niet te veel imponeren door indrukwekkende software-demo’s of agressieve sales- en marketingactiviteiten die de keuze sterk beïnvloeden.
Op nieuwe manier naar software kijken
We kunnen stellen dat de meeste organisaties in de praktijk voor de veilige optie kiezen. Ze nemen het populairste softwarepakket voor hun specifieke branche af van de leverancier die de meeste implementaties heeft. Maar dat iedereen daarmee werkt, wil niet zeggen dat de software ook echt populair is onder de gebruikers. Denk aan SAP dat door velen gebruikt wordt, maar de conclusie ‘bij ons zal het ook wel werken, want wij doen niets bijzonders’ is onterecht. En waarom zou je voor een onbekend nieuw product of maatwerksoftware kiezen, terwijl een kant-en-klaar erp-pakket veel functionaliteit bevat waarvan aangenomen wordt dat de benodigde functionaliteit er dan ook wel in zal zitten? Ofwel: waarom ingewikkeld doen als het makkelijk kan?
Toch is dit een van de grootste misvattingen bij het selecteren van bedrijfssoftware. Door te conformeren aan een pakket software wordt het lastig om je als organisatie te onderscheiden, zowel in de bedrijfsvoering als in de dienstverlening aan klanten.
Het is daarom belangrijk goed te kijken of de software wel lang mee kan en niet te snel veroudert, wat een veelvoorkomend euvel is in de it, en of de software wel flexibel genoeg is aan te passen. Dit is van cruciaal belang als een bedrijf een digital enterprise wordt en zich voortdurend moet aanpassen aan nieuwe trends en ontwikkelingen.
Acht belangrijke aandachtspunten voor softwareselectie
Om ervoor te zorgen dat uw bedrijf in het vervolg de juiste keuze maakt, bespreken we de 8 belangrijkste aandachtspunten bij het selecteren van bedrijfssoftware in de whitepaper die hier te downloaden is.