Bezorging van boodschappen tot in de koelkast, zelfs als je er zelf niet bent. Albert Heijn doet hiervoor een kleinschalige proef samen met Nuki, leverancier van elektronische deursloten, en Secufirst, leverancier van slimme deurbellen.
Deelnemers aan de proef bestellen hun boodschappen online. Tijdens de bezorging belt de bezorger vervolgens aan bij de slimme deurbel van Secufirst, die bij het experiment wordt meegeleverd. De klant ziet de bezorger en ontgrendelt via de mobiele app van Nuki het elektronische slot op de deur. Vervolgens kan de bezorger naar binnen. De klant hoeft zelf dus niet thuis te zijn.
In de app kan de deelnemer het gehele leveringsproces volgen. Het is zelfs mogelijk om via de app te controleren of de bezorger bij vertrek de deur goed heeft afgesloten.
Perceptie
Het experiment duurt twee maanden en vindt plaats in de regio Alkmaar. Er doen acht huishoudens aan mee. Tijdens de testperiode besteedt de supermarktketen vooral aandacht aan de perceptie en ervaringen van zowel klanten als bezorgers. De meeste mensen zijn het niet gewend om bezorgers toegang te geven tot hun huis en koelkast, beseft een woordvoerder van AH.
Nuki is een Oostenrijkse onderneming die onder meer een elektronisch deurslot maakt. Het slot monteer je aan de binnenzijde van de deur, bovenop de huidige cilinder. Door het e-slot te koppelen met de zogeheten bridge, kun je hem bedienen via internet.