KPN en verschillende partners uit de tech- en onderzoekswereld gaan begin 2019 5G-toepassingen testen op de openbare weg. Het gaat om de A270 tussen Helmond en Eindhoven waar Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC) wordt getest. Dat is een methode waarbij voertuigen elkaar via het mobiele netwerk real-time informeren over acceleratie en remweg.
KPN is op 14 november 2018 officieel gestart met een 5G-Field Lab op de Automotive Campus in Helmond. Die omgeving voor praktijktests is onderdeel van het Europese Concorda-project. Daarin worden door KPN, Ericsson, TU Eindhoven, Tass International en OPNT de mogelijkheden van connected en autonoom rijden getest.
Het telecombedrijf heeft inmiddels de eerste 5G-technieken geactiveerd die vooral zijn toegespitst op het verlagen van de reactietijd (low latency). ‘Aan de hand van een aantal concrete toepassingen zal de waarde van mobiele netwerken voor de automotive sector worden onderzocht’, licht het bedrijf toe in een persbericht.
KPN meldt dat begin 2019 op de openbare weg de eerste tests gehouden worden voor het Concorda-project. Dat Europese project is er op gericht om de groei van files af te remmen, de verkeersveiligheid te vergroten en de rij-ervaring te verbeteren.
5G-test
KPN: ‘Een van de toepassingen die getest zal worden is Cooperative Adaptive Cruise Control (CACC), waarbij voertuigen elkaar via het mobiele netwerk real-time zullen informeren wanneer ze accelereren dan wel remmen. Hierdoor kan de afstand tussen voertuigen sterk worden verkleind, wat zorgt voor minder files en ook minder ongelukken.’
Een andere toepassing die het bedrijf wil uitproberen, zijn voertuigen die via het mobiele netwerk communiceren met hun omgeving, bijvoorbeeld verkeerslichten. ‘Dat moet onnodig stoppen voorkomen, wat weer leidt tot minder uitstoot, minder vertraging en lagere brandstofkosten’, aldus de telecomaanbieder.
Een woordvoerder van KPN licht desgevraagd toe dat het gaat om tests met ‘5G-karakteristieken’. ‘De hele opzet is ingericht op 5G, op de antennes na.’ Hij legt uit dat de frequenties waar 5G gebruik van maakt nog geveild moeten worden. Er wordt geëxperimenteerd voor de brede beschikbaarheid van 5G in het jaar 2020. ‘5G biedt ten opzichten van 4G een aantal voordelen voor toepassingen binnen automotive. Het gaat dan om lagere reactietijden waardoor vrijwel in real-time, met vertragingen van tussen de 1 en 10 milliseconde, geanticipeerd wordt door de voertuigen. Ook de precieze van de communicatie en de gevolgen voor de bandbreedte spelen mee’, aldus de woordvoerder.
VR-bril
Tijdens de officiële start van het project rondom 5G-technologie voor de automotive sector, reed een auto met afgeplakte ramen over een afgesloten parcours. De auto was voorzien van een aantal camera’s en werd bestuurd door een chauffeur die was uitgerust met enkel een virtual reality-bril, waarop hij de camerabeelden zag. ‘Dankzij de lage vertragingstijd op het KPN-netwerk, wist de chauffeur steeds tijdig te anticiperen op de getoonde beelden en kon hij het voertuig over het parcours rijden’, aldus KPN.
Voorsorteren op 5G
KPN gaat met zijn 4G-netwerk stapsgewijs voorsorteren op de komst van 5G. De testen in Helmond zijn onderdeel van vier verschillende Field Labs voor 5G-toepassingen in de landbouw, stedelijke gebieden, industrie en havengebied en de automotive-sector.
In die Field Labs onderzoekt KPN samen met klanten en technologiepartners hoe 5G bedrijfsprocessen kan optimaliseren en de klantervaring kan verbeteren.
Rotterdamse haven
Op 6 november 2018 maakte KPN ook bekend dat het industriële 5G-toepassingen test in de Rotterdamse haven. Het gaat om tests bij Shell Pernis.
Daar test KPN samen met Shell, Huawei, ExRobotics, Accenture en ABB 5G-toepassingen die productieprocessen kunnen optimaliseren. Bijvoorbeeld door industrieel onderhoud beter te voorspellen en de veiligheid verder te vergroten. Ook wordt dankzij 5G de grootschalige inzet van draadloze sensoren mogelijk en krijgt de procesindustrie direct toegang tot relevante digitale informatie van de productieomgeving, zoals beelden van ultra high definition camera’s (uhd).
KPN heeft in de Rotterdamse haven een experimenteel 5G-netwerk aangelegd waarbij gebruik wordt gemaakt van het voor deze doeleinden toegewezen testspectrum in de 700MHz en 3500MHz-zone. Daarnaast is ook gebruikt gemaakt van de 2300MHz frequentieband.
Wel knap als met 5G de autos nog dichter op elkaar kunnen rijden dan ze nu al doen.
Tijdens de spits is het al maximaal 3 a 4 meter.
Maar ik neem aan dat met name de ongelukken af zullen nemen.
Wel hopen dat de voorste auto niet veel betere banden heeft dan de auto erachter anders gaat het nog steeds mis.
Het verschil in remweg tussen bijvoorbeeld slechte en goede winterbanden kan meer dan 30 meter bedragen.