Achtenveertig procent van de ceo’s wereldwijd van energie- en nutsbedrijven vrezen dat het niet zozeer een kwestie is van 'of' maar wel 'wanneer' ze het slachtoffer worden van een cyberaanval. Bovendien zijn niet alle toplui voldoende voorbereid om een dergelijk voorval de baas te kunnen. Dat blijkt uit de ‘Global CEO Outlook’ van KPMG.
Uit de enquête blijkt dat 58 procent van de ceo’s zich klaar voelt om nieuwe cyberbedreigingen te identificeren. 63 procent van de ceo’s is er dan weer van overtuigd dat ze de impact op de strategische activiteiten kunnen beheersen.
‘De kansen die technologie de energie- en nutssector biedt, hebben ook de deur geopend voor grote risico’s en cyberbedreigingen die hoog op de agenda van ceo’s en raden van bestuur staan’, zegt Regina Mayor van KPMG. ‘De mate waarin organisaties zich kunnen verweren tegen en voorbereid zijn op cyberaanvallen varieert in de hele sector, maar het is cruciaal dat die organisaties de nodige stappen zetten om hun systemen te beschermen. Zo niet, lopen ze het risico het doelwit te worden van mogelijk verlammende aanvallen.’
De rol van cyberbeveiligingsspecialisten wordt dan ook almaar belangrijker in de branche. Door 59 procent van de ceo’s worden zij beschouwd als de belangrijkste nieuwe rol, gevolgd door de rol van datawetenschapper (57 procent) en die van manager in digitale transformatie (54 procent).
De energie- en nutsbedrijven begrijpen wel hoe belangrijk het is om gegevens van klanten te beschermen. Anderzijds benadrukken ze dat beter moet worden ingespeeld op de verwachtingen van de klant. Bijna twee derde van alle toplui geeft aan dat de bescherming van klantgegevens cruciaal is om de groei van hun toekomstige klantenbestand mogelijk te maken. Eén derde denkt dat hun organisatie ten opzichte van het gemiddelde minder tegemoetkomt aan de verwachtingen van klanten voor een gepersonaliseerde ervaring. 78 procent vindt dat ze maar net of onvoldoende tegemoetkomen aan de verwachtingen van klanten.
Ook veelzeggend: hoewel 92 procent van de ondervraagden technologie beschouwt als een kans, en niet als een bedreiging, geeft één derde aan dat zijn of haar organisatie moeite heeft om gelijke tred te houden met de technologische innovatie in de sector.