De Finse netwerkspecialist Nokia gaat zijn afdeling Customer Operations opsplitsen in twee delen. Het bedrijf wil zich daarmee naar eigen zeggen beter klaarmaken voor het 5G-tijdperk. Onder de leidinggevenden brengt dit een stoelendans met zich mee.
Een van de afdelingen Customer Operations zal zich focussen op Noord- en Zuid-Amerika, de andere neemt de rest van de wereld voor zijn rekening. ‘Nu we het 5G-tijdperk binnenstappen, is extreme klantenfocus een must’, zegt ceo Rajeev Suri. ‘De veranderingen die we vandaag aankondigen, zorgen er voor dat we de senior management-capaciteiten behouden die nodig zijn voor goede klantenrelaties in een wereld die almaar sneller gaat en complexer wordt.’
Ricky Corker, de huidige president voor Noord-Amerika wordt de nieuwe leider van de Amerikaanse Customer Operations-divisie. Federico Guillén, momenteel nog president van de afdeling Fixed Networks, wordt hoofd van dezelfde divisie voor Europa en Azië. Hun nieuwe rol gaat in vanaf 1 januari. Corker zal ook deel uitmaken van het Nokia Group Leadership Team.
Tegelijk neemt Nokia afscheid van Ashish Chowdhary, het huidige hoofd van Customer Operations. Volgens ceo Suri was het zijn eigen beslissing om het bedrijf te verlaten en nieuwe horizonten op te zoeken.
Vorige maand kondigde Nokia ook verregaande herstructureringen aan die volgens Suri ‘duizenden’ banen zouden gaan kosten. Die herstructureringsoperatie moet tegen 2020 zowat 700 miljoen euro aan kostenbesparingen meebrengen.