Unless is een platform voor personalisatie van bestaande websites. Het laat elke websitebezoeker een unieke versie van je website zien, die speciaal voor hen is aangepast. Dit verlengt de aandachtsspanne van bezoekers drastisch en verhoogt de kans op conversie van bezoeker naar klant. Tech-startup Unless uitgelicht.
Wanneer en hoe zijn jullie ontstaan?
Wederzijds begrip op het internet is niet altijd optimaal. Daarom lanceerden Sander Nagtegaal en Marcel Panse in 2016 een startup die dit verbetert, in eerste instantie onder naam ‘Teletext.io’. ‘Op het web heeft iedereen een heel korte aandachtsspanne’, legt ceo Nagtegaal uit. ‘Bij mensen onderling is die een stuk langer, omdat je anderen bij je verhaal kunt betrekken door het ter plekke op ze af te stemmen.’
En dat is precies wat Unless doet: online communicatie menselijker maken door het toevoegen van persoonlijke context aan bestaande websites. De dienst van Unless wordt inmiddels op meer dan zevenduizend websites toegepast. Het bedrijf wordt ondersteund door Block Party, Rockstart en verschillende andere investeerders.
Hoe ziet het ondernemersteam eruit en hoe gaan jullie het team verder laten groeien?
Unless is opgericht door Sander Nagtegaal (43, ceo) en Marcel Panse (35, cto).
Nagtegaal was eerder cto bij myTomorrows (Balderton Capital, EQT Ventures, Sofinnova), cto bij Sumis (overgenomen), cto bij Peecho (Peak Capital) en chief architect bij Albelli (overgenomen). Hij woont op een oud schip in Amsterdam en geeft wekelijks les in Kung Fu.
Marcel Panse maakt gebruik van zijn ervaring als technische leiding bij myTomorrows, cto bij Savve, hoofdarchitect bij Peecho en hoofdontwikkelaar bij Albumprinter. Hij doet aan rotsklimmen of brengt tijd door met zijn familie.
Het team bestaat op dit moment uit een mix van techneuten, data scientists, marketing- en salesexperts. De ambitie is om het team klein te houden en op te schalen door gebruik van technologie.
Welke technologieën zetten jullie in en hoe/waarom doen jullie dat?
De startup staat vanaf het begin bekend als de eerste ‘serverless startup’ en de oprichters zijn daarom veelgevraagd sprekers op dat vlak. De infrastructuur van Unless is volledig gebouwd op ‘serverless technologie’ op basis van Amazon-diensten als Lambda en DynamoDb. Op deze manier kan een vrijwel ongelimiteerde hoeveelheid websites worden aangepast zonder verlies van snelheid.
Unless werkt daarnaast aan volledig geautomatiseerde personalisatie van websites met behulp van machine learning en kunstmatige intelligentie. Binnenkort kunnen aangesloten websites verschillende content nóg persoonlijker weergeven, bijvoorbeeld op basis van een voorspelde ‘life time value’ van een nieuwe bezoeker. Over twee jaar stemt Unless je gebruikerservaring automatisch af op je achtergrond, eigenschappen en zelfs je stemming.
Wat is de belangrijkste markt waarop jullie je concentreren en waarom is dat?
De beste resultaten worden behaald bij websites die ‘moeilijke onderwerpen’ aansnijden: innovatieve concepten, nieuwe ideeën of ingewikkelde thema’s. Daar is de aandachtsspanne van bezoekers kort ten opzichte van de tijd die nodig is om informatie goed te verwerken.
Unless wordt wereldwijd gebruikt, met name door marketeers bij middelgrote bedrijven. De huidige klantengroep bestaat voor de helft uit Amerikaanse websites, een kwart is Europees en de rest komt uit overige werelddelen. De focus voor grotere projecten is meer lokaal: denk dan aan integraties met crm-systemen om gegevens van bestaande klanten in te zetten om websites meer relevant te maken.
Wat hebben jullie nog nodig om jullie business volwassen te laten worden?
Het Unless team ontwikkelt hun product volgens een strakke visie om de concurrentie voor te blijven. Dat betekent dat er soms niet gekozen wordt voor inkomsten op de korte termijn, maar voor de doelstelling die behaald moet worden op de lange termijn. Een van de gevolgen is dat de financiering gezond moet blijven met behulp van investeringen, zoals die van Block Party in 2018. Het zit er dik in dat er in 2019 weer geld wordt opgehaald op die manier.
In de huidige fase zijn we daarnaast op zoek naar bedrijven die een mogelijkheid zien om hun website relevanter te maken voor bezoekers met behulp van gegevens uit hun huidige systemen. Denk hierbij aan crm-systemen, e-mailservices, remarketing tools en andere oplossingen.