Chocoladeproducent Barry Callebaut lanceert de Chocolate Academy Online (CAO), een e-learningplatform dat expertise en know-how rond Belgische chocolade toegankelijk maakt voor iedereen. Het platform werd mee mogelijk gemaakt door Waeg, een Brussels digitaal transformatiebureau, dat de technische partner was.
De CAO is het eerste e-learning platform dat permanent beschikbaar is voor chocoladeprofessionals. Men vindt er techniekvideo’s, chocoladecursussen en volledige recepten tegen jaarlijkse of maandelijkse betaling, opgesteld door topchocolatiers. Het doel is om het platform op termijn ook wereldwijd beschikbaar te maken. Zo krijgt eender wie, op gelijk welke plaats, de kans om te leren van de beste chocolatiers en zich te ontwikkelen tot een chocoladeprofessional.
De site bestaat uit meerdere aspecten en werkt met aan ‘freemium’-model. De techniekvideo’s zijn gratis beschikbaar voor iedereen. Wie een abonnement betaalt, heeft daarenboven ook toegang tot recept- en techniekcursussen, gegeven door topchocolatiers. Daarnaast heeft de CAO een communitygedeelte voor de leden en in de VS ook een webshop. Al deze delen werden door Waeg tot een geheel geïntegreerd.
‘De CAO speelt in op een trend die we almaar vaker zien bij onze klanten, namelijk een product based-merk dat inzet op het aanbieden van services, al dan niet subscription-based’, zegt Christopher Timmerman van Waeg. ‘De grootste uitdaging voor Waeg was om de verschillende luiken te integreren tot een coherent geheel: het type membership bepaalt bijvoorbeeld welke content je kan zien, alle delen van de CAO zijn met elkaar geconnecteerd, met één muisklik in een techniekvideo kan een product dat gebruikt wordt toegevoegd worden aan de winkelmand. Dankzij de monitoring van de profielen die de CAO bezoeken, gecombineerd met de data die reeds in de CRM zit, kan Callebaut met de juiste content nog relevanter servicen en de professionele chefs net die trainingen aanbieden waar zij naar op zoek zijn.’