Hardware heeft niet het eeuwige leven. Net zoals alles, hebben PC’s en laptops een bepaalde levensduur. Maar ook de PC lifecycle wordt nu volledig circulair met PC as a Service (PCaaS) van Dell. En daar kiezen steeds meer bedrijven voor.
Die keuze heeft te maken met de voorspelbaarheid van de te maken kosten, maar met ook de dagelijkse beslommeringen rondom het up-to-date houden van hardware en software voor IT-afdelingen. Want dit kost veel tijd en weerhoudt IT-afdelingen er vaak van om zich bezig te houden met innovatie. ‘Bedrijven en organisaties hebben vaak wel bepaalde delen van de PC Lifecycle onder controle, maar meestal niet het geheel’, zegt Maurice Vosk, Solution Services Specialist bij Dell.
Voor elke fase in de PC lifecycle – van de plan-, deployment-, support- tot en met de afvoerfase – biedt Dell EMC daarom een dienstenpakket, gericht op de hardware, software, lifecycle en financiering. Vos legt uit: ‘Voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) belangrijk vinden, moet de afvoer van gebruikte hardware bijvoorbeeld op een verantwoorde manier gebeuren, zodat oude PC’s niet op een vuilnisbelt belanden en metalen in de grond terecht komen. Ook datasecurity speelt een rol, want niemand wil dat klantgegevens op straat komen te liggen. Ons systeem zorgt ervoor dat delen uit PC’s tot zes of zeven lagen traceerbaar zijn. Wij weten dus waar dat schroefje dat rechts achterin zat, is gebleven.’
In de support-fase is het belangrijkste doel van Dell om problemen te voorkomen. ‘Door proactief software en bijvoorbeeld big data analysetechnieken in te zetten, zien wij wanneer er een probleem ontstaat. Wij bellen klanten dan actief op ‘maak even een backup van je laptop, want het lijkt erop dat je harde schijf kapot gaat’. Deze technologie bestaat al jaren in het datacenter, maar wij passen dit nu voor het eerst op grote schaal toe in de PC-markt. Het bespaart klanten heel veel tijd en stress. Ook de productiviteit van werknemers blijft zo veel hoger. Want de tijd om iets op te lossen, is altijd langer dan de tijd die het kost om iets te voorkomen’, vertelt Vos.
De deployment of uitrol-fase is erop gericht om medewerkers zo snel mogelijk met nieuwe systemen weer aan de slag te hebben. Ook in deze fase blijft de productiviteit gewaarborgd. ‘De manier waarop wij dit proces inrichten is uniek. Al in de fabriek richten wij het image in met besturingssysteem en bepaalde software, zodat een eindgebruiker de PC bij wijze van spreken uit de doos kan halen, aan kan zetten en direct aan het werk kan’, legt Vos uit. ‘Hoe meer zaken wij eerder in het proces regelen, hoe lager de kosten, hoe hoger de kwaliteit en hoe hoger de snelheid. Wij ondersteunen dan ook zowel Microsoft Windows als VMware Workspace. Ook asset management speelt hierbij een belangrijke rol.’
Dell hanteert in de planfase – waarin wordt bepaald welke producten klanten nodig hebben om goed te kunnen werken – een proces voor nieuwe systemen en een proces voor systemen die al bij de klant staan. De achterliggende gedachte is altijd om het net zo gemakkelijk te maken als bij het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon. Vos: ‘Waarom kun je een telefoonwinkel inlopen met je oude mobieltje en een half uur later met een nieuw geïnstalleerde smartphone de winkel uitlopen en geldt dat niet voor een laptop? Natuurlijk is beveiliging hierin een beperkende factor, maar ons doel blijft om het net zo simpel te maken als bij een telefoon.’
Want gemakkelijk moet het zijn: klanten kunnen altijd zelf kiezen en zelf bepalen of zij kiezen voor ondersteuning in de gehele PC lifecycle of alleen onderdelen hiervan, zoals de support en afvoer.
De voordelen van PCaaS op een rij
– Voorspelbare budgetplanning;
– Minder IT-inzet nodig om in hardware-behoeftes van eindgebruikers te voorzien;
– Altijd de nieuwste apparatuur en daarmee relevante technologie voor eindgebruikers;
– Flexibiliteit in het dienstenpakket om daarmee tegemoet te komen aan verschillende behoeften bij bedrijven;
– Technologie op maat, zodat eindgebruikers kunnen werken zoals ze willen en moeten werken.