Patiënten en zorgverleners maken nog geen optimaal gebruik van elektronische zorgdiensten. Het vergt visie, vertrouwen en digitale vaardigheden om toepassing van e-health te verbeteren en te versnellen. Dat concluderen zorgexpertisecentrum Nictiz en zorgonderzoeksbureau Nivel in hun jaarlijkse ‘eHealth-monitor’.
Volgens de onderzoekers hangt de snelheid van implementatie van e-health-toepassingen af van verschillende factoren. Het gaat bijvoorbeeld om de complexiteit van het zorgproces, de interactie tussen patiënt en zorgverlener, en de mate van urgentie die betrokkenen voelen. Om die reden zijn sommige toepassingen al meer ingeburgerd dan andere. Zo worden elektronische patiëntendossiers en ouderenmonitoringsystemen al breed ingezet.
Meerwaarde
Het schort volgens Nictiz en Nivel voornamelijk aan gezamenlijke inzet van elektronische zorgdiensten door zowel zorgaanbieders als patiënten. Daarbij is het ‘essentieel’ dat beide groepen de meerwaarde ervan inzien en iedereen digitaal vaardig is om met de toepassingen te werken. Dit vergt tijd en verandering, schrijven de onderzoekers.
Vooral huisartsen blijken bezorgd te zijn over de effecten van online inzage van medische gegevens. Volgens de schrijvers van de eHealth-monitor denken de artsen dat sommige patiënten moeite hebben met interpretatie van de gegevens en er niet altijd bewust mee omgaan. Veel patiënten verwachten echter dat online inzage hun meerwaarde biedt. In tegenstelling tot huisartsen, zetten ziekenhuizen de laatste tijd wel vol in op online inzage van medische gegevens. Twee op de drie hospitalen bieden dit hun patiënten inmiddels.
Visie en beleid
In 2020 treedt een wet in werking die elke patiënt het recht geeft om online haar of zijn medisch dossier in te zien. Goed gebruik van online inzage vergt een verandering in het zorgproces en een andere rol van zowel de zorgverlener als de patiënt, menen de onderzoekers.
Volgens hen moeten zorgorganisaties een heldere visie en helder beleid voor e-health opstellen en dit goed communiceren en faciliteren aan hun medewerkers. De organisaties zouden er ook goed aan doen om patiënten (zorggebruikers) te ondersteunen bij de ontwikkeling van digitale vaardigheden en om begrijpelijke handleidingen op te stellen.