Het stemproces is in volle gang en lezers van Channelweb kunnen nog tot en met aanstaande zondag hun stem uitbrengen op één van de 110 genomineerden. Tot die tijd spreken we met genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de spannende avond van de Channel Awards 2018 op 11 december. Deze keer aan het woord: The Datacenter Group.
Ook in 2018 wordt er weer stevig geconcurreerd in het Nederlandse ict-verkoopkanaal. Hoe bent u het eerste half jaar deze strijd doorgekomen en wat is u het meeste opgevallen?
‘Wij zien dat de datacentersector nog steeds groeiende is. We merken dat er in de markt behoefte is aan regionale aanwezigheid en veilige dataopslag op Nederlandse bodem. Recent hebben wij twee datacenters overgenomen, waardoor we de grootste 100 procent Nederlandse datacenterspeler zijn geworden. Deze overname past binnen onze strategie om in de toekomst met minstens tien regionale datacenters een landelijk dekkend netwerk te creëren. Dit maakt ons de ideale datacenterpartner voor nationale en internationale organisaties die op zoek zijn naar veilige dataopslag in Nederland.’
Hoe zijn jullie als organisatie deze battle aangegaan en hoe is jullie dat vergaan?
‘Wij hebben als groep unaniem besloten om ons in te schrijven voor de Channel Awards 2018, omdat het zo’n bijzonder en uitzonderlijk project is geweest. We zijn altijd op zoek naar betrouwbare partners als we daarmee een betere oplossing voor een klant kunnen uitwerken. Tijdens dit project heeft de klant, het Erasmus MC, altijd centraal gestaan.’
In de Nederlandse channelmarkt wordt er veel gestreden, maar ook heel veel samengewerkt. Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkelingen aan?
‘Wij geloven sterk in de samenwerking met klanten en partners. We investeren dan ook intensief in duurzame partnerships. We trekken samen op met partners die dezelfde doelgroep bedienen om gezamenlijk relevante aanbiedingen te ontwikkelen voor klanten. Het succesvoller maken van onze klanten is ons uitgangspunt. Dit doen wij door de klantverwachting te overtreffen, zonder dat er iets tegenover staat.’
Hoe ontwikkelen jullie zich als organisatie in dit competitieve speelveld en welke stappen gaan jullie op korte termijn nemen om een knockdown te voorkomen of uit te delen?
‘Wij richten ons op totaaloplossingen voor klanten door samen te werken met partners. Bovendien hebben onze specialisten meer dan twintig jaar ervaring in de datacentermarkt en spreken ze de taal van de doelgroep. Zij weten dan ook precies wat er van een datacenterspeler gevraagd wordt. Ons uitgangspunt is om met klanten mee te groeien. Dit doen we niet alleen door te investeren in techniek, maar ook door het ontwikkelen van nieuwe diensten en het continu verbeteren van onze bedrijfsprocessen. Hiervoor is een speciaal innovatieteam actief binnen onze organisatie. Zij komen wekelijks samen om signalen uit de markt te vertalen naar concrete oplossingen. Daarnaast maken we het verschil door altijd een luisterend oor te beiden aan de klant. Onze klantvriendelijkheid wordt al meerdere jaren hooggewaardeerd met gemiddeld een 8,9.’
Wat was het afgelopen half jaar jullie meest glorieuze overwinning?
‘De overname van twee datacenters, in Rotterdam en Utrecht. Met deze overname zijn we in één klap de grootste honderd procent Nederlandse datacenterspeler geworden. Wij zijn hiermee een stap dichterbij ons doel om met minstens tien regionale datacenters een landelijk dekkend netwerk te creëren. We richten ons hiermee op nationale en internationale bedrijven voor wie het belangrijk is dat hun data op Nederlandse bodem staat. Denk hierbij aan bedrijven/instellingen zoals cloudproviders, it-dienstverleners, onderwijs- en zorginstellingen, de financiële sector en de overheid.’
Wat was het afgelopen half jaar een belangrijke les die jullie geleerd hebben door of dankzij de concurrentie?
‘Een eigen koers varen. Daarmee bedoelen we dat we niet gaan concurreren met onze eigen klanten. We doen waar we goed in zijn, zorgen voor honderd procent uptime, maar gaan niet zelf diensten ontwikkelen die niet tot onze kerntaken behoren. Voor een totaaloplossing zoeken we juist de samenwerking op, zoals bij het genomineerde Erasmus-project. Dankzij duurzame samenwerkingen met partners kunnen we deze totaaloplossingen bij klanten aanbieden.’
Als genomineerde bent u alle voorrondes goed doorgekomen. De eindstrijd wordt beslecht tijdens de uitreiking van Channel Awards2018. Wat betekent deze nominatie voor jullie en hoe gaan jullie er de komende maanden voor zorgen dat jullie deze ‘Ultimate Battle’ op 11 december 2018 gaan winnen?
‘Het is voor ons een bevestiging dat een samenwerking kan zorgen voor een betere oplossing voor de klant, het Erasmus MC. Daarnaast is het een bekroning op het harde werk van alle betrokken partijen. We hebben de afgelopen maanden via alle beschikbare kanalen de nominatie onder de aandacht gebracht bij onze achterban. We willen deze felbegeerde award uiteraard in de wacht gaan slepen.’
Gezamenlijke nominatie
Het Erasmus MC, Bytesnet, The Datacenter Group, Relined Fiber Network en Tallgrass zijn met het Twin datacenter-concept genomineerd voor de Channel Awards 2018 in de categorie ‘Best Channel Project of the Year’. Op dinsdagavond 11 december maakt Channelweb de winnaars bekend tijdens een spectaculaire awardsshow.