Het stemproces is in volle gang en lezers van Channelweb kunnen nog tot en met aanstaande zondag hun stem uitbrengen op één van de 110 genomineerden. Tot die tijd spreken we met genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de spannende avond van de Channel Awards 2018 op 11 december. Deze keer aan het woord: Macaw.
Ook in 2018 wordt er weer stevig geconcurreerd in het Nederlandse ict-verkoopkanaal. Hoe bent u het eerste half jaar deze strijd doorgekomen en wat is u het meeste opgevallen?
‘Het eerste half jaar en heel 2018 was voor Macaw een bijzonder jaar, we hebben scherper dan ooit gedefinieerd waar we goed in zijn en waar we ons op richten en dat levert een resultaat op, namelijk meer dan 20 procent groei. Deze realiseren we bij bestaande klanten, 90 procent van de klanten groeit, en nieuwe klanten.’
Hoe zijn jullie als organisatie deze battle aangegaan en hoe is jullie dat vergaan?
‘Wij hebben de battle niet zo zeer als battle ervaren, we zijn blijkbaar dermate onderscheidend in de markt dat we relatief weinig competitie ervaren. De essentie van succes is niet zozeer om ergens heel goed in te zijn maar vooral om te definiëren waarin en daar focus op aan te brengen, en dat is wat we doen.’
In de Nederlandse channelmarkt wordt er veel gestreden, maar ook heel veel samengewerkt. Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkelingen aan?
‘We werken intensief samen met Microsoft en Sitecore en weinig tot niet met onze directe concurrenten. Er is genoeg business voor iedereen. Veel samenwerkingsverbanden blijven bij gevierde goede voornemens. Als wij kiezen voor een samenwerking kiezen we ervoor de successen ervan te vieren, we zijn dus enorm kritisch op het potentiele rendement voor we ergens aan beginnen.’
Hoe ontwikkelen jullie zich als organisatie in dit competitieve speelveld en welke stappen gaan jullie op korte termijn nemen om een knockdown te voorkomen of uit te delen?
‘Hoe wij ons als organisatie ontwikkelen houden we voor onszelf. We zijn van mening dat er ruimte genoeg is voor alle spelers in de markt. ‘
Wat was het afgelopen half jaar een belangrijke les die jullie geleerd hebben door of dankzij de concurrentie?
‘De belangrijkste les in het afgelopen jaar is dat focus vrij eenvoudig is maar dat de samenhangende keuzes om dingen niet te doen het moeilijkste is wat er bestaat in een bedrijf dat al bijna 25 jaar bestaat. Loslaten is de voorwaarde voor succes.’
Als genomineerde bent u alle voorrondes goed doorgekomen. De eindstrijd wordt beslecht tijdens de uitreiking van Channel Awards2018. Wat betekent deze nominatie voor jullie en hoe gaan jullie er de komende maanden voor zorgen dat jullie deze ‘Ultimate Battle’ op 11 december 2018 gaan winnen?
‘De nominatie en eventuele winst van deze award is een erkenning voor de unieke toegevoegde waarde die wij voor ons klanten hebben. Het dient twee doelen: 1) als erkenning naar het team dat elk dag keihard werkt om onze klanten blij te maken en 2) als erkenning voor de samenwerking met onze klanten en tastbare waarde die we daar leveren.’
Channel Awards 2018
Macaw is met de Flamingo-app genomineerd in de categorie ‘Best Channel Project of the Year’. Op dinsdagavond 11 december maakt Channelweb de winnaars bekend tijdens een spectaculaire awardsshow.