Fujitsu kondigt een reorganisatie aan waarbij het zowel kosten wil reduceren om de winstmarges te vergroten als investeert in nieuwe ontwikkelingen om klanten meer waarde te kunnen bieden. Daarnaast gaat het Japanse ict-concern meer expertise van derden betrekken. Dit meldde topman Tatsuya Tanaka tijdens het klanten- en partnerevenement Fujitsu Forum dat deze week in München plaatsvindt.
Fujitsu is vijf jaar geleden een traject gestart om het dna van een technisch en productgeoriënteerde organisatie te veranderen in een wereldwijd standaard opererende, servicegerichte onderneming. Die transformatie gaat niet snel genoeg, naar de zin van de topman van de automatiseerder. Die grijpt nu op diverse manieren in om zijn organisatie aan te scherpen.
Dat is het meest zichtbare in de Europese organisatie (officieel Fujitsu Emeia: Europa, Midden-Oosten, India & Afrika). Daar blijft de groei in winstgevendheid achter en blijkt de ambitie om in deze regio evenveel omzet te halen als in het moederland Japan nog te ambitieus. Fujitsu wil daarom kosten reduceren door met name in de grote landenorganisaties – Duitsland en Engeland – managementlagen weg te snijden en het aantal indirecte functies te verminderen. Hoeveel banen dat in totaal gaat kosten is nog niet bekend; wel dat er in Duitsland naar verwachting driehonderd banen verdwijnen.
Fabriek dicht
Ook kondigde Fujitsu aan de computerfabriek in Augsburg in september 2020 te willen sluiten. Dat kost 1500 medewerkers hun baan. Tanaka vertelde op de persconferentie in München dat alle r&d, menskracht en fabricage van de producttak wordt gecentraliseerd in Japan. Dat zou efficiencyvoordelen dienen op te leveren.
Middels de reorganisatie wil Fujitsu uiteindelijk naar een meer wendbare organisatie die wereldwijd sneller kan inspringen op vraagstukken over digitale veranderingen bij klanten. Dat moet weer zorgen voor een versnelde omzet- en winstgroei.
Sneller uitrollen
Bovendien kondigde Fujitsu aan nog meer te willen investeren in nieuwe ontwikkelingen, zoals blockchain, internet of things, cloud computing, artificial intelligence (ai) en quantum computing, alsook in it-beveiliging. Op Fujitsu Forum wees topman Tanaka er bijvoorbeeld op dat in het Canadese Vancouver recent een centrale onderzoeksafdeling voor artificial intelligence-center is geopend. Verder wil het bedrijf extra personeel aantrekken: buiten Japan wil Fujitsu uiterlijk in 2020 1200 nieuwe medewerkers binnengehaald hebben met verstand van innovatiezaken .
Het bedrijf heeft in Europa zes zogeheten ‘centers of excellence’ ingericht om klanten te helpen met het toepassen van innovatieve technologie. Die hubs moeten er voor zorgen dat nieuwe producten en diensten snel worden uitgerold. De centra staan in Brussel (blockchain), Kopenhagen (robotics), Madrid (analytics), Dublin (detailhandel-tech), München (IoT) en Parijs (ai).
Deze centra worden ondersteund door acht ‘global delivery centers’, waar 14.000 mensen werken. Daar zet Fujitsu de komende jaren fors in op het uitbreiden van de SAP-expertise; in 2020 wil het hier over vijfduizend SAP-experts beschikken die onder meer het ai-hoofdkantoor in Vancouver ondersteunen.
Samenwerken
Bovendien benadrukte topman Tanaka op het evenement dat Fujitsu af moet van zijn ‘not invented here’-syndroom. ‘Vandaag de dag kun je niet alles meer zelf doen. We moeten samenwerken met partners en klanten – co-creatie – om de digitale transformatie goed vorm te geven.’
Het concern gaat actiever op zoek naar partners die aanvullende expertise leveren. Zo heeft Fujitsu besloten vol in te zetten op de publieke cloud en de eigen cloudactiviteiten vooral aanvullend te laten zijn. Het bedrijf had op cloudvlak al samenwerkingen met VMware en AWS lopen maar heeft nu ook een strategisch partnership met Microsoft gesloten voor het op wereldwijde schaal aanbieden van de Azure-omgeving.
Een ander voorbeeld, waar de topman op wees, is de samenwerking met de Zweedse telecomdienstverlener Ericsson voor het inrichten van een 5G radio access network. ‘Eerst in Japan; daarna gaan we wereldwijd.’
Japan
In thuisland Japan wordt de verkoopdivisie op de schop genomen en gesplitst in een algemeen accountdeel, gericht op sectoren, en een gespecialiseerd deel, bijvoorbeeld voor bepaalde technologie, specifieke klanten en cross-selling. De verkopers moeten nauw gaan samenwerken met de service delivery-teams van de business units. Zo’n vijfduizend werknemers, die nu nog op indirecte verkoopfuncties zitten, moeten door middel van trainingen ingezet kunnen worden in dit nieuwe verkoopmodel. Uiteindelijk doel is om klanten oplossingen met een grotere meerwaarde te bieden door diepgaande kennis van de klantproblematiek en digitale transformatie.
Verder maakte topman Tanaka bekend dat het hoogste bestuur nog slechts uit twee man zal bestaan: hijzelf als ‘president’ en de financieel directeur die hem ondersteunt. Dat moet leiden tot snellere besluitvorming.