Door de opkomst van digitale fotografie en 3D-printen en -scannen ontstaan nieuwe toepassingen. In het Computable Future Lab, een plek waar startups en innovatieve bedrijven hun kunsten vertonen tijdens Infosecurity.nl en Data & Cloud Expo 2018, vertelt oprichter van ReproShape, Tijl Bouman, over de toepassingen en werking van zijn 3D-mensen- en voorwerpenscanner.
De ReproShape-scanner bestaat uit witte zuilen die in een cirkel staan. De opstelling telt 128 5-megapixelcamera’s, die 256 foto’s per seconde maken. Daarmee bouwt de computer een 3D-beeld op dat geprint wordt of waarvan een avatar kan worden gemaakt. 14.000 led lampen zorgen voor de belichting van de te scannen persoon of het voorwerp. ‘De computer bouwt vanuit die foto’s een driedimensionaal beeld op’, legt Bouman uit
Hij laat zien hoe met behulp van software van de gescande persoon verschillende animaties worden gemaakt. ‘Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om met speciale software de avatar bewegingen te laten maken.’
De digitale kopie van een mens of voorwerp (fbx-bestand) kan gebruikt worden in verschillende apps en toepassingen. Bijvoorbeeld in geanimeerde werelden zoals Second Life en games, maar ook in het scenario waarin bij een bezichtiging van een nieuw pand ieder met zijn eigen digitale versie door die digitale wereld loopt.
Volgens Bouman zijn er bovendien interessante toepassingen voor les-applicaties en trainingen. Hij werkt met partners aan interessante leer-toepassingen waarin iedereen een eigen digitale kopie van zichzelf heeft en de ervaring daardoor realistischer wordt.
Ontdek in de video hoe de 3D-mensen- en dingenscanner van ReproShape werkt.