Nederlandse handels- en productiebedrijven (verladers) zijn nog niet klaar voor een toekomst met data en digitalisering in hun logistieke proces. De bedrijven geven zichzelf namelijk een magere 6,1 voor de mate waarin ze hun logistieke processen tegenwoordig automatiseren en digitaliseren, en de mate waarin ze real-time data gebruiken. Dit terwijl 80 procent van de ondernemers aangeeft dat data en digitalisering een belangrijk tot essentieel onderdeel vormen voor de toekomst van het bedrijf. Dit blijkt uit onderzoek door Evofenedex onder 260 managers in de logistieke keten.
Evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van vijftienduizend bedrijven, concludeert op basis van de uitkomsten van het eerste onderzoek ‘Data en digitalisering in de logistiek’ dat de huidige staat van digitalisering in de logistiek matig is.
Het gebruik van data is, volgens de brancheorganisatie, in de meeste gevallen nog beperkt tot het eigen bedrijfsonderdeel. Het is noodzakelijk een volgende stap te maken en data bedrijfsbreed te delen om vervolgens ook data uit de keten en omgeving te integreren in het logistiek proces. Om de logistieke toppositie van Nederland te behouden en aan de wensen van de klanten te voldoen, is het cruciaal dat Nederlandse handels- en productiebedrijven serieus met data en digitalisering aan de slag gaan, aldus de onderzoekers.
Geen data, geen omzet
‘Dat verladers hun huidige stand van zaken met een magere voldoende beoordelen, baart ons zorgen’, meent Johan Kerver, lid van het managementteam van Evofenedex. ‘Binnen de sector wordt weliswaar veel gesproken over ontwikkelingen, zoals blockchain, artificial intelligence, truckplatooning en 3D-printen, maar uit ons onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de ondernemingen hier totaal niet mee bezig is. Twee derde van de bedrijven kijkt wel naar, of is al aan de slag met, inzichtelijke supply chains en digitale platforms. Tussen theorie en praktijk zit overduidelijk een groot gat. Zeker in de digitale wereld waarin we nu leven, zijn data essentieel. Want geen data betekent straks in veel gevallen geen omzet.’
Slechts drie van de tien verladers hebben logistieke data uit de keten of de markt beschikbaar. 21 procent heeft de beschikking over data op afdelingsniveau en 42 procent heeft logistieke data tot op het eigen bedrijfsniveau. Beschikbare data worden vooral gebruikt om kosten te kunnen besparen en de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren.
Geen real-time data
Bij meer dan 70 procent van de logistieke processen maken de ondernemingen gebruik van data die niet real-time zijn. Dit komt onder meer doordat Excel nog de meest gebruikte tool is in de logistiek, in combinatie met andere software. Het spreadsheet-programma van Microsoft is echter niet per se het geschiktste programma voor de verwerking van real-time data. Dit betekent in de dagelijkse praktijk dat binnen bedrijven beslissingen worden genomen en wordt gestuurd op basis van verouderde cijfers. Evofenedex vindt dit alarmerend.
Vakbeurs ICT & Logistiek 2018
Voor dit eerste onderzoek ‘Data en digitalisering in de logistiek’ heeft Evofenedex een representatieve groep van ruim 260 managers, die (mede)-verantwoordelijk zijn voor de logistieke processen in hun bedrijf, ondervraagd. De volledige uitkomsten van het onderzoek zijn vanaf 7 november beschikbaar. Evofenedex gebruikt ze tijdens de vakbeurs ICT & Logistiek die op 7 en 8 november plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht.
Tijdens ICT & Logistiek 2018 houdt Computable twee debatten. Op woensdag 7 november om 14.30 uur discussiëren wij in Theater 6 over smart logistics en hoe data als motor kan dienen van de logistieke keten. Op 8 november vindt op hetzelfde tijdstip en in hetzelfde theater een discussie plaats over artificial intelligence en hoe deze ontwikkeling de logistiek op zijn kop kan zetten. De debatten staan onder leiding van Computable-hoofdredacteur Sander Hulsman.