Managed services – het ondersteunen van bedrijven in specifieke taken op basis van kennis – is van groot belang in een complexer wordend it-landschap. Al sinds 2005 vraagt de markt hierom en deze vraag zal alleen maar toenemen. Het is een kwestie van tijd voordat er niemand meer zelf het it-beheer regelt. In deze what to know leg ik uit waarom.
It-afdeling onder druk
It-afdelingen staan onder steeds grotere druk. Enerzijds wordt de it-organisatie geacht de bestaande infrastructuur te beheren en de performance te garanderen in een tijd waarin securitybedreigingen aan de orde van de dag zijn. Anderzijds wordt de interne klant steeds veeleisender als het gaat om het implementeren van innovaties. Een organisatie die besluit zelf de it-taken te beheren kost het én teveel tijd én teveel geld om dit te bewerkstelligen. Het hebben van een afgewogen it-strategie is daarom van groot belang.
Het werk verandert
It-beslissers merken dat het steeds lastiger wordt het kennisniveau op peil te houden en de obstakels stapelen zich in de toekomst alleen nog maar verder op. Dit is zorgwekkend, want als de it-afdeling zich met name bezighoudt met brandjes blussen en geen tijd en kennis heeft voor innovatie, loopt de organisatie achterstand op ten opzichte van de concurrentie. Wanneer het beheer wordt opgepakt door een externe partij, zal het werk voor de it-afdeling veranderen. Waar zij voorheen als echte techneuten werden bestempeld, zullen zij nu als de belangrijke schakel tussen leverancier en management gaan fungeren.
Technologie in vogelvlucht
De it-infrastructuur is snel complexer geworden. Dat komt mede door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, zoals Internet of Things-toepassingen met sensordata. Tevens zien we de opkomst van methoden om applicaties snel te ontwikkelen en uit te rollen. De techniek wordt niet moeilijker te begrijpen, maar het bijhouden ervan wel. Een in-huis beheerder is te duur voor een organisatie omdat deze de technologie nooit alleen kan bijhouden. Door gebruik te maken van managed services zorg je als organisatie dat je op de hoogte bent van de laatste informatie.
Klanteis verandert
Het uitbesteden van it-taken biedt de mogelijkheid om de regie in eigen handen te houden en de concurrentie voor te blijven. De manier waarop klanten managed services providers benaderen verandert doordat klanten zelf goed weten waar de behoefte ligt, maar het niet meer uitmaakt welke oplossing daarvoor gebruikt wordt. Het is vergelijkbaar met het kopen van een auto, waarbij de koper aangeeft een auto te willen van een bepaald merk, met bepaalde extra’s, die ze van A naar B brengt. Niemand kijkt meer mee onder de motorkap om te zien hoe de auto werkt, maar vertrouwt op de vakkennis van de dealer. Zo gaat het tegenwoordig ook met het uitbesteden van beheer. De klant weet welke processen van de organisatie in beheer moeten worden genomen door een partij die op de hoogte is van de laatste technologie en het maakt niet uit welke specifieke oplossingen hiervoor gebruikt worden.
Veel it-afdelingen zijn nog traditioneel ingericht, maar het gaat niet lang meer duren voordat iedere organisatie meegaat in het uitbesteden van beheer. Als een organisatie hiervoor kiest, moet ze begrijpen dat er een complete regieomschakeling moet plaatsvinden waarbij je alle processen doorloopt. Dit kost tijd en is daarom vaak nog een drempel. Toch is het voor organisaties niet langer houdbaar om alles zelf te doen. Managed services geeft it-specialisten de mogelijkheid om zich te richten op innovatie en ontwikkeling, zodat het complexe it-landschap geen belemmering vormt voor de business.