In de consumentenmarkt weten veel jonge gebruikers al niet meer wat een (desktop)computer is. Hier heersen de laptop en de tablet. Maar ook in de zakelijke markt in Nederland blijft de desktop verder terrein verliezen. Anno 2018 constateert Computer Profile dat in de kantooromgeving nog maar 41 procent van de eindgebruikersystemen een desktop-pc betreft. In 2010 lag dat percentage nog dik boven de 70 procent.
De ruimte die de desktop in Nederland verliest wordt ingenomen door de laptop en de tablet. De thin client blijft stabiel. In 2018 vormen tablets circa 7 procent van alle zakelijke eindgebruiker- hardware, laptops circa 33 procent en thin clients circa 19 procent.
Hoewel de desktop-pc al geruime tijd op zijn retour is, is het nog altijd de grootste categorie. Van alle bedrijfsvestigingen (met vijftig of meer werknemers) geeft 72 procent aan dat er nog steeds desktops in gebruik zijn. De trendlijn van de afgelopen jaren is ook voor de penetratie van desktops wel duidelijk dalend. In zeven jaar tijd is het percentage sites met desktops teruggelopen van 93 procent naar bijna 72 procent. Dit, terwijl het percentage locaties waar laptops worden gebruikt inmiddels 81 procent is. De penetratie van thin clients en tablets bij de ondervraagde locaties bedraagt respectievelijk 36 procent en 31 procent.
Het gebruik van desktop-pc’s is in de laatste zeven jaar het sterkst gedaald bij overheids- en zorginstellingen. Daar worden bij respectievelijk 54 en 52 procent van de locaties nog desktop-pc’s gebruikt. In het onderwijs en de industrie ligt de desktoppenetratie, met 85 en 83 procent nog het hoogst.
Thin clients minst populair in onderwijs
De opmars van de thin client lijkt dit jaar tot stilstand te zijn gekomen. Voor thin clients zijn grote verschillen zichtbaar tussen de verschillende marktsegmenten. Het hoogst ligt het gebruik in de overheid en in de zorgsector, met 63 procent en 71 procent. De branches waar thin clients duidelijk het minst populair zijn betreffen het onderwijs, waar 13,5 procent van de locaties aangeeft dit type hardware te gebruiken, en de ICT & Utilities sector met een penetratie van 21 procent.
Het (zakelijk) gebruik van tablets wordt vanaf 2012 door Computer Profile in kaart gebracht. Aanvankelijk nam het percentage locaties met zakelijke tablets vrij snel toe, nu lijkt dit inmiddels de top bereikt te hebben. Bij ongeveer 31 procent van de locaties zijn er zakelijke tablets in gebruik. Opvallend is dat in de publieke sector het tablet juist bovengemiddeld scoort met 47 procent bij de overheid en 37 procent bij de zorg. De tabletpenetratie ligt het laagst in de transportsector en in de industrie (elk 21 procent).
HPE populairst
Op de markt voor eindgebruiker-hardware treffen we een relatief beperkt aantal spelers aan. Voor tablets wordt de Nederlandse zakelijke markt vooralsnog aangevoerd door de iPads van Apple. Ongeveer 85 van de 100 zakelijke tablets zijn afkomstig van Apple. Samsung en Microsoft zijn de nummers twee en drie. Ten opzichte van vorig jaar is het aandeel van Apple zelfs nog iets toegenomen, ten koste van Samsung en Microsoft.
Desktops en laptopsystemen kennen voor het belangrijkste deel dezelfde fabrikanten en zijn daarom samen in de figuur weergegeven. Van het totale aantal desktops en laptops dat Computer Profile aantreft bestaat het grootste deel (47 procent) uit de systemen van HPE. Na HP vormen de desktops en laptops van Dell, met een aandeel van 34 procent, de tweede grootste groep. Lenovo blijft de stabiele nummer drie op de Nederlandse markt.