Een begrip dat nogal eens valt in de it-wereld is ‘het digitale platform’. Bekende consumentenplatformen zijn Uber, Facebook, Amazon en Alibaba. Ook binnen en in de interactie tussen bedrijven (b2b) duiken digitale platformen op. Maar wat houdt het begrip ‘platform’ eigenlijk in? En hoe kan ik het gebruiken?
Platform is een begrip waar je van alles onder kan verstaan. Wanneer it’ers het hebben over een platform, dan bedoelen ze doorgaans een leveringsmodel naar eindgebruikers. Platformgebruikers kunnen via één interface (vaak een webportaal) functionaliteiten gebruiken en databronnen raadplegen.
Een platform is ook te zien als een organisatievorm. Gebruikers communiceren met elkaar en werken samen via het platform. Ze hoeven elkaar niet te zien of te kennen, het platform faciliteert de interactie en staat in het hart van de organisatie.
Bouwstenen
De kracht van een platform is het gemak waarmee de gebruikers ermee kunnen werken. Consumenten hebben geen uitleg nodig om van Uber of Facebook gebruik te kunnen maken. Maar de technologie geeft hen wel toegang tot een uitgebreid palet aan andere gebruikers, technologie en informatie. De bouwstenen waarmee platformen zijn opgebouwd, zijn in belangrijke mate gestandaardiseerd. Dat maakt het makkelijk om een platform snel aan te passen en nieuwe technologie te implementeren, wat de gebruikerservaring bovendien verhoogt.
Platformbedrijven
Bij de genoemde voorbeelden (Facebook, Uber…) is het platform het product van het bedrijf zelf. Het zijn platformbedrijven uitgegroeid tot wereldwijde standaarden. Voor gebruikers wordt het platform steeds interessanter omdat ook anderen er gebruik van maken. Vervolgens boren platformbedrijven nieuwe markten aan die al snel gemonopoliseerd worden door één bedrijf, zoals Facebook en Uber. En die bedrijven groeien dan ook gigantisch snel.
Businessplatforms
Een platform is ook in te zetten als samenwerkingsverband tussen bedrijven. Mooie voorbeelden zijn MijnOverheid, het portaal van de rijksoverheid, of MeetingpointAdvies, een informatieplatform voor verzekeringsagenten voor het vergelijken van de verzekeringsproducten.
Deze businessplatformen zijn veel kleinschaliger dan een Facebook of Uber, maar hebben dezelfde innovatievoordelen. De platformen zijn bovendien interessant als ze een compleet aanbod vertegenwoordigen of organisatie-breed worden ingezet.
Businessplatformen raken ook intern bij bedrijven steeds meer in zwang om processen te stroomlijnen. Een SaaS-platform als Salesforce is daar een treffend voorbeeld van. Bedrijven benutten de technologie, richten hun processen er omheen in en verrijken deze met eigen functionaliteit.
Disruptie
Het inrichten van de eigen organisatie rond een platform is erg in trek. Dat komt op de eerste plaats door de digitale disruptie die er plaatsvindt. Slimme platformbedrijven (Uber, Airbnb) introduceren nieuwe vormen van dienstverlening, slaan een directe brug naar klanten en bedreigen de business van bestaande spelers.
Organisaties moeten dus scherp naar de technologische ontwikkelingen kijken en bepalen welke impact die hebben op het eigen bedrijf. Platformen bieden daarbij de broodnodige flexibilisering en innovatiemogelijkheden om snel op marktkansen in te spelen.