Vrijdag 23 november is het weer zover: Black Friday. Voor veel mensen staat Black Friday gelijk aan koopjes, koopjes, koopjes. Maar voor it-teams binnen retailorganisaties, financiële dienstverleners en organisaties die zich om het leverproces bekommeren, is dit het moment van de waarheid.
Applicaties, infrastructuur en alles daartussen moet vlekkeloos functioneren, naadloos kunnen schalen en alle klanten – waar deze zich ook bevinden – een geweldige winkelervaring bieden. Slechte prestaties of uitval van een website of app, al is het maar voor één minuut, kan ervoor zorgen dat organisaties miljoenen mislopen. Hoe zorg je als it-team voor een zorgeloze shopervaring voor de consument op Black Friday?
Wachten op het moment van de waarheid
Vroeger hadden it-teams hardware nodig die nagenoeg het hele jaar nutteloos in hun datacenters stond tot het moment van de waarheid. Grote organisaties spendeerden een klein fortuin om meer servers, routers, firewalls en load balancers stof te laten happen tot ze eindelijk nodig zouden zijn op Black Friday. Vandaag de dag is een groot deel van het datacenter naar de cloud gemigreerd. De flexibiliteit, schaalbaarheid en het voordelige consumptiemodel hebben deze adoptie gedreven. Tegenwoordig is het niet meer de vraag óf organisaties naar de cloud moeten migreren, maar hoeveel en welke clouds we moeten gebruiken.
Multi-cloud is de juiste weg
Het concept ‘multi-cloud’, het inzetten van meerdere cloud-infrastructuren in een enkele heterogene omgeving, is een steeds populairder initiatief voor veel organisaties. Multi-cloud biedt immers keuze en flexibiliteit. Organisaties kunnen de cloud en bijbehorende diensten kiezen die het best aansluiten op de wensen van het bedrijf.
Cloud A heeft misschien gepatenteerde ai en machine learning waarmee de operationele efficiëntie van de logistiek verbeterd kan worden, cloud B biedt een betere ervaring voor klanten in Azië, waar cloud A niet bestaat en cloud C is een goedkoop alternatief voor cloud A en B indien deze door een storing wordt getroffen. Dit is de ideale situatie, maar nog geen werkelijkheid.
De juiste strategie ontbreekt
Organisaties omarmen meerdere clouds, maar hebben nog geen multi-cloud strategie gerealiseerd. It-teams beheren naast datacenters vaak ook cloud silos. Elke cloud werkt anders. Deze complexiteit zorgt ervoor dat flexibiliteit en keuze verloren raken, maar dit valt niet toe te schrijven aan de cloudvendoren. Het aanspreken van compute resources op AWS en Azure is vergelijkbaar met elkaar en bovendien vrij simpel. Maar het uitrollen van applicaties met de mate van security en hoge beschikbaarheid die nodig is voor groot gebruik (zoals het geval is met Black Friday) is niet hetzelfde. De benodigde applicatiediensten, zoals load balancing en web application firewalls, zijn bevooroordeeld als het aankomt op infrastructuren en reageren in elke cloud anders. Ze zijn lastig te configureren en maken het leveren van applicatiediensten moeilijk. Traditionele applicatiediensten zorgen voor een verdeling onder applicaties, budgetten en it-teams. Een gebrek aan eenduidig beleid zorgt ervoor dat organisaties moeite hebben met het beheren van hun datacenters en meerdere clouds. Hoe moeten organisaties dit dan wél stroomlijnen?
Klaar voor Black Friday
Desalniettemin is het realiseren van een multi-cloud omgeving mogelijk. En het vereist niet eens een gecombineerde Amazon of Microsoft-oplossing of maatwerk-tovenarij. Alles dat nodig is, is een consistente laag van applicatiediensten die ingezet kan worden over meerdere clouds en datacenters. It-teams moeten het uitrollen en schalen van applicaties niet bekijken door de lens van infrastructuur; ze moeten snel en eenvoudig applicaties uitrollen waar dit het beste resultaat oplevert voor de business. Het vermijden van infrastructuur-specifieke applicatiediensten geeft ondernemingen het voordeel van multi-cloud, namelijk flexibiliteit en schaalbaarheid. En deze voordelen veranderen hoe it-teams Black Friday en andere pieken kunnen aanpakken.