De manier waarop bedrijven en consumenten omgaan met leveranciers verandert. Ze willen meer controle, inzicht en flexibiliteit in de manier waarop ze apparaten gebruiken en betalen. Denk aan everything-as-a-service, contracten, softwarelicenties, abonnementsmodellen of pay-as-you-go. In een wereld waarin alles altijd verbonden is en gebruikers deze wensen hebben, is software de brandstof voor succes.
De focus van veel it-bedrijven verlegt zich meer en meer naar software. De transitie naar op software gebaseerde diensten in combinatie met connectiviteit geeft toegang tot een nieuw en krachtig middel: data. Gegevens brengen leveranciers nieuwe inzichten, zoals de populairste functies, tijden van gebruik en ongebruikte functies. Dit biedt hen de mogelijkheid zichtbaar te maken welke waarde zij bieden en hoe hun oplossingen worden gebruikt.
Het ontbreekt bijna de helft van de leveranciers echter nog aan de vaardigheden om dit te realiseren. 47 procent lukt het niet de eigen gegevens te analyseren. Een oorzaak hiervan ligt in de uitdaging om medewerkers te vinden die deze inzichten kunnen vervaardigen. Alsof je toegang hebt tot de snelste raceauto, maar niemand kunt vinden om ermee te racen.
Juiste expertise
Om data in te zetten en succes te behalen, hebben leveranciers de juiste expertise nodig. Gas geven lukt alleen met kennis van gegevensbeheer, analyse en beveiliging:
• Gegevensbeheer
Deze expertise is van vitaal belang. Als niet duidelijk is welke gegevens de leverancier bezit of waartoe ze toegang heeft, is er geen of onvoldoende gebruik te maken van deze data. Gegevensbeheer is de paraplu van alle andere gegevensdisciplines en vereist organisatorische, technische en analytische vaardigheden.
• Gegevensanalyse
Nadat de gegevens zijn verzameld en opgeslagen, moet deze correct worden onderzocht, geïnterpreteerd en geanalyseerd. Om daar succesvol in te zijn, variëren de vereiste vaardigheden van de noodzaak om de data te begrijpen tot analytics of zelfs machine learning. Medewerkers moeten gegevens kunnen analyseren, modelleren en interpreteren en deze inzichten kunnen gebruiken om effectieve zakelijke beslissingen te nemen.
• Gegevensbeveiliging
Leveranciers moeten zich realiseren dat de gegevens die ze bezitten – en de inzichten die het oplevert – voordelen oplevert ten opzichte van de concurrentie. Daarom is deze data een doelwit van hackers. Het is essentieel dat een specialist zorg draagt voor de bescherming van gegevens via beveiligingsmaatregelen als encryptie en multi-factorauthenticatie.
Om- en bijscholen
Leveranciers die zich meer zijn gaan focussen op software en dus toegang hebben tot de beste raceauto hebben baat bij het om- en bijscholen van huidige medewerkers om zo het maximale uit hun data te halen. Hardware-engineers zijn bijvoorbeeld goede omschoolkandidaten. Twee derde van de it-bedrijven (67%) is er namelijk van overtuigd dat er binnen tien jaar minder hardware-engineerrollen beschikbaar zijn vanwege een overstap naar een softwaregebaseerde aanpak. Het goede nieuws: zes van de tien leveranciers (64%) is al gestart met omscholen.
Alleen met de juiste vaardigheden in huis zit jij achter het stuur en schakel jij de resultaten van jouw organisatie naar de hoogste versnelling.