‘Hoe kan het dat jullie ons veel sneller kunnen helpen dan andere partijen?’ Directeur Francisco Perez van der Oord van virtualisatie-adviesbureau ITQ krijgt deze vraag regelmatig van klanten. Zijn antwoord: ‘Onze consultants zijn extreem ervaren en halen het maximale uit technologie.’
ITQ is specialist in virtualisatie met behulp van de producten van VMware en Pivotal. Het bedrijf adviseert vooraanstaande ondernemingen en instellingen over deze technologie en ontwikkelt passende oplossingen. Vorig jaar voerden de ruim zestig specialisten zo’n 170 projecten bij 130 klanten uit. De medewerkers zijn volgens Perez ‘extreem ervaren en opgeleid’. ‘Ze weten de technologie maximaal te benutten en zo de klant sneller te helpen dan gebruikelijk. Het einddoel is dat als klanten ‘s ochtends een idee hebben, dit ‘s middags al in productie is genomen.’
Opleidingen
‘Onze consultants vormen het hart van onze dienstverlening, legt de directeur en medeoprichter uit. ‘We investeren veel in kennis en professionele groei. Zo besteden we per jaar per consultant tweehonderd declarabele uren aan opleidingen, certificeringen, studies en persoonlijke groei. Ze reizen naar seminars, conferenties en bijeenkomsten om de laatste kennis op te doen of om sessies te geven. We ondersteunen de ambities van onze mensen, zoals het behalen van de VCDX-status voor de VMware-consultants. Daarvan zijn er slechts een paar honderd in de wereld.’
Met de meeste klanten, voornamelijk in de Benelux, onderhoudt ITQ een langdurige relatie. Perez: ‘We hebben een uitgesproken strategie van customer intimacy en gaan voor loyaliteit op lange termijn. Dit pakt goed uit: veel van onze klanten kennen we al jaren. We kunnen hun speciale wensen snel invullen. Onze voornaamste doelstelling is om ze te helpen bij het behalen van de belangrijkste doelen. Dit doen we door snelle en flexibele IT te faciliteren op een gestandaardiseerde basis. Het maatwerk beperken we tot de onderdelen waarmee klanten zich echt onderscheiden van de rest. Wij zijn ook de consultancy-organisatie die de dialoog met klanten aangaat, als ze keuzes maken die volgens ons niet de juiste waarde brengen.’
Specifieke practices
Onder de klanten van ITQ bevinden zich vele grote namen in de sectoren overheid, zorg, finance en onderwijs. ‘Voor elke vertical hebben we specifieke practices ontwikkeld. Je zult begrijpen dat een academisch ziekenhuis andere eisen en specificaties stelt dan een grootbank.’ Perez vertelt dat zijn bedrijf ook veel telecombedrijven en cloud providers ondersteunt bij de toekomstvaste inrichting van hun IT-infrastructuur. ‘We helpen hen te blijven innoveren voor hun klanten. Zij moeten continu nieuwe technologie en functionaliteit toevoegen om te blijven vooroplopen.’
Om voorop te lopen moet je wendbaar zijn. Dat geldt ook voor ITQ zelf, zegt Perez. ‘We kunnen versnellen, doordat we wendbaar zijn. Wendbaar, door de combinatie van zeer ervaren en hoogopgeleide specialisten in een platte consultancy-organisatie. Hierdoor is de vertaling van de klantuitdaging naar oplossingen snel gemaakt. Dit wordt verder versterkt door strategische partners, zoals VMware en Pivotal. Zij helpen onsdoor hun visie, klanten, investeringsmogelijkheden en kennis van de markt. Daarom streven wij ook naar product leadership. Wij willen de beste professional services-organisatie worden in de Benelux en heel EMEA. Hiervoor gaan we de komende tijd veel nieuwe virtualisatie-experts werven’, besluit hij.