De vernieuwde Basisregistratie Kadaster (BRK), die op 15 oktober live ging, kampt met traagheid en storingen. Bepaalde klantgroepen, zoals makelaars, zijn zelfs door het Kadaster tijdelijk geblokkeerd omdat anders het systeem helemaal plat dreigt te gaan.
Het bestaande systeem was volgens het Kadaster niet meer toekomstbestendig. Vernieuwing was nodig om de continuïteit van de dienstverlening van de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens te waarborgen. De vernieuwde Basisregistratie Kadaster (BRK), waar volgens Het Kadaster de afgelopen jaren met zorg aan is gebouwd, moet betere mogelijkheden bieden om klantwensen, product- en procesverbeteringen en wetswijzigingen door te voeren. Ook zou het aangepaste akteverwerkingsproces van de BRK de kwaliteit en de actualiteit van de registratie verhogen.
In de praktijk komt daar vooralsnog weinig van terecht. Al na de start op 15 oktober jongstleden ging het mis met de nieuwe BRK. De diensten voor inzages (Kadaster-on-line en KIK-inzage) bleken ontoegankelijk voor een deel van de klanten. Ook de applicaties ‘Splits’ en ‘Verenig’ voor perceelvorming werden gesloten wegens performanceproblemen, net als de webwinkel. Aktes konden niet worden opgevraagd of ingediend.
Blokkeren
De problemen leken een paar dagen later verholpen maar volgens gebruikers van de BRK is het systeem nog steeds traag. Ook zouden er bepaalde klantgroepen tijdelijk zijn geblokkeerd, waaronder makelaars. Dit, terwijl het Kadaster steeds beweerde de vernieuwde BRK pas in gebruik te stellen ‘op het moment zeker te weten dat de rechtszekerheid ook met het vernieuwde systeem geborgd is.’
Gebruikers klagen ook over de nieuwe schermen van het online systeem. Waar voorheen alle informatie in één overzicht op een scherm werd gepresenteerd, moet er nu steeds doorgeklikt worden om alle benodigde informatie binnen te halen.
Het Kadaster is om een reactie gevraagd; daar is men nog mee bezig.
Kadaster-on-line
Bij de nieuwe BRK verzorgen de diensten Kadaster-on-line en KIK-inzage (de webdienst) het overgrote deel van de informatieverstrekking uit de BRK. De hele inschrijvingsketen, alle vastgoedprofessionals en vele overheidsdienstverleners zijn hiervan afhankelijk. Het betreft zo’n dertigduizend organisaties, met per jaar circa 24 miljoen inzages. Op een drukke dag verstrekt Kadaster-on-line meer dan 20.000 producten per uur.