Voor zorgverzekeraar VGZ beheert Ordina Digital Services de VGZ Zorg App en ontwikkelt deze verder. Dit gebeurt in gezamenlijke DevOps-teams, met oog voor de business en wederzijds vertrouwen. Daarbij zijn ‘softe’ key experience indicatoren belangrijker dan harde KPI’s, vertelt Bas Eijhusen, service delivery manager bij de jonge Ordina-unit. De Zorg App is door Computable genomineerd als ICT-project van het Jaar in de Zorg.
Het is de wens van organisaties klein en groot: nieuwe applicaties snel ontwikkelen en in productie nemen. Waar het voorheen gemakkelijk een jaar duurde voordat een app gebruiksklaar was, kan dit nu vaak al binnen een paar maanden. Dit is onder meer mogelijk met low-code ontwikkelplatform Mendix.
Zorgverzekeraar VGZ is een van de organisaties die dankbaar gebruikmaakt van Mendix. Een team van VGZ-medewerkers bouwde samen met Mendix een app, waarmee verzekerden allerlei zorgzaken kunnen inzien en regelen. Zo is het via de app mogelijk om declaraties en de stand van het eigen risico te bekijken. Klanten kunnen ermee facturen betalen en de correspondentie met de verzekeraar teruglezen. Ze gebruiken de toepassing ook voor het uploaden van facturen van zorgverleners. In de app zien ze bovendien hoeveel behandelingen zoals voor fysiotherapie, VGZ nog vergoedt.
Jong en enthousiast
Toen de eerste versie van de app gereed was, werd het zaak om deze goed te beheren en verder te ontwikkelen. Hiervoor schakelde VGZ de hulp van Ordina Digital Services in. Dit bedrijfsonderdeel van IT-dienstverlener Ordina specialiseert zich in ontwikkeling en beheer van apps, cms en portals. De unit gebruikt daarvoor onder meer ontwikkelplatform Mendix en cms-systemen Hippo/Bloomreach en Drupal.
Ordina Digital Services werd drie jaar geleden opgetuigd en telt inmiddels zo’n zestig mensen. Dit aantal groeit gestaag, vertelt service delivery manager Bas Eijhusen. ‘Over het algemeen zijn ze jong, divers en enthousiast over zowel techniek als business. We werken per klant in vaste teams, waarbij sommige teams meerdere klanten bedienen. De teams kennen een opvallend klein verloop.’
‘Bij het VGZ-project hebben we samen met de klant in korte tijd heel veel klantwaarde geleverd’, vervolgt Eijhusen. ‘Het is onze overtuiging dat je het meeste bereikt door met gezamenlijke teams dicht op de business van de klant te werken op basis van vertrouwen. Hiermee kunnen we continuïteit voor de lange termijn waarborgen. We rapporteren liever over zachte prestatie-indicatoren, zoals vertrouwen en schakelsnelheid, dan over harde KPI’s.’
Even wennen
Deze ‘softe’ business-gerichte aanpak is voor veel organisaties even wennen, aldus Eijhusen. ‘Zij moeten zich ook aanpassen. Veel nieuwe klanten vragen aanvankelijk naar harde KPI’s, die voor hen belangrijk zijn om facturen van leveranciers te betalen. Meestal kunnen we ze overtuigen om het toch op onze manier te proberen. Klanten houden de sleutels in handen en kunnen aan de bel trekken als ze het gevoel hebben dat wij niet leveren. Onze dienstverlening is bovendien maandelijks opzegbaar.’
Ordina Digital Services is met de VGZ Zorg App genomineerd voor de Computable Award 2018 in de categorie ICT-Project van het Jaar in de Zorg. Onegini en Mendix werkten ook aan de app mee. Onegini levert beveiligde inlogtechnologie.