Duurzame energieleverancier Greenchoice heeft een missie: samen met de ruim 410.000 klanten Nederland steeds groener maken. Daarom werkt het bedrijf continu aan vernieuwende software om zijn dienstverlening uit te breiden en te verbeteren. Maar liefst zes scrumteams bouwen oplossingen die variëren van de energieleveringsadministratie tot een slimme verbruiksapp. Klanten mogen nieuwe software al in een vroeg stadium testen. Dat komt de kwaliteit ten goede, vertelt Bernadet Miceli, Manager IT.
‘Greenchoice heeft een behoorlijke systeemontwikkelingscapaciteit en er worden volop softwareoplossingen gerealiseerd’, begint Miceli. ‘Met een enthousiast, jong en hardwerkend team bouwen we operationele systemen, maar ook mooie toepassingen voor onze klanten.’ Zo ontwikkelde het IT-team de selfservice-omgeving MijnGreenchoice en Boks, een app die handig gebruikmaakt van algoritmes om het energieverbruik per apparaatgroep in huis te volgen en klanten zo te helpen om energie te besparen.
Blockchain
Greenchoice experimenteerde bovendien met een virtuele marktplaats voor lokaal opgewekte zonne-energie. Dat gebeurde samen met blockchainleverancier HanzeNet en energiecoöperatie LochemEnergie. Het concept stelt buurtgenoten in staat om de opbrengst van hun zonnepanelen onderling te verdelen en op te slaan zonder tussenkomst van externe partijen. Dit gebeurt met behulp van blockchaintechnologie. De decentrale marktplaats is voorlopig fictief. Voor praktische toepassing moet eerst de wetgeving worden aangepast.
Het blockchainproject is genomineerd voor een Computable Award 2018 in de categorie Digitale Transformatie van het Jaar. ‘Deze pilot raakt echt het hart van onze strategie’, zegt de it-manager. ‘We willen klanten stimuleren actief bezig te zijn met hun eigen energie en zoveel mogelijk op lokaal niveau energieneutraal te worden. Maar wij willen niet maken wat wij denken dat daarvoor nodig is. We willen échte feedback van échte gebruikers. Dus dat hebben we georganiseerd. Daarmee blijven we relevant en maken we het verschil.’
Korte time-to-learn
Bij de realisatie van innovatieve toepassingen maakt Greenchoice dankbaar gebruik van zijn actieve klantengroep. Miceli: ‘Onze community wil ons graag helpen. Toen we de verbruiksapp Boks ontwikkelden, hebben we in een nieuwsbrief gevraagd wie als testgebruiker feedback wilde geven. Binnen no-time hadden we duizenden vrijwilligers!’
‘Door het product zo snel mogelijk in de echte praktijk uit te proberen, wordt het werkelijk beter. In de praktijk kom je altijd meer uitzonderingen tegen dan je in theorie kunt verzinnen. In de projectaanpak streven we daarom actief naar een korte time-to-learn: niet te lang wachten om het aan de echte eindgebruikers aan te bieden, actief feedback ophalen en deze terugkoppeling ook daadwerkelijk gebruiken. Daar wordt het resultaat écht beter van.’
Verbeteringen
Op dit moment werkt het IT-team aan een nieuwe MijnGreenchoice-omgeving. En opnieuw zetten ze in op een korte time-to-learn. ‘Een deel van onze klanten krijgt de pagina’s uit de nieuwe omgeving al te zien. Bijvoorbeeld als ze hun meterstanden invullen. Direct na hun inlog zorgt een redirect dat ze op de nieuwe pagina’s uitkomen. Hierdoor achterhalen we snel welke verbeteringen nodig zijn, voordat we alle klanten ermee confronteren.’
‘Greenchoice gelooft in agile softwareontwikkeling en vroege tests met echte klanten op de productieomgeving, besluit Miceli. ‘De volgende uitdaging is om ook de grotere ontwikkeltrajecten zo aan te pakken. Dat gebeurt nu nog niet altijd. Niet in elke situatie kan een minimaal product al op zichzelf worden aangeboden. Dan kun je dus pas feedback verzamelen als het verder af is.’