Hardwarefabrikanten die innovatieve software aanbieden en softwareleveranciers die vol inzetten op cloud computing. De it-markt is volop in beweging. Hoe moet je daar als organisatie mee omgaan? Kijk verder dan de nieuwe oplossing van je huidige legacy-leverancier, zegt managing director Vincent Verbiesen van Protinus IT.
‘De it-markt is gigantisch in beweging’, steekt Verbiesen van wal. ‘Veel marktpartijen zijn bezig met herpositionering van hun proposities. Zo doen gevestigde namen regelmatig strategische overnames, waardoor bijvoorbeeld hardwarefabrikanten steeds meer aan de slag gaan met software. Denk aan HPE, dat Simplivity inlijfde. Ook duiken regelmatig nieuwe marktpartijen met veelbelovende innovatieve oplossingen op, zoals Rubrik en Cohesity. Bovendien zetten traditionele softwareleveranciers hun producten nu op grote schaal over naar de cloud.’
Lock-in
Met al die marktbeweging is het voor veel organisaties verleidelijk om hun huidige leveranciers te volgen naar nieuwe producten of clouddiensten, meent Verbiesen. ‘De laatste tijd hebben ze zich nog laten volstoppen met de laatste licenties en support packs met een looptijd van drie tot vijf jaar. Dit was bij veel leveranciers de opmaat naar hun nieuwe businessmodel.’
‘We hebben onze klanten hiervoor gewaarschuwd. Vanaf nu worden klanten overrompeld met nieuwe softwareproposities en afrekenmodellen.’ Volgens Verbiesen voelen veel klanten onder druk van hun legacy en vendor lock-in het vaak als ‘vertrouwd’ om mee te gaan in deze stap. ‘Het betreft meestal software-as-a-service of cloudomgevingen als variant op de bestaande legacyproducten waarbij een nieuw afrekenmodel een belangrijk onderdeel uitmaakt van de nieuwe propositie.’
Wendbaarheid
‘Het geeft misschien een gevoel van veiligheid door bij de oude leverancier te blijven’, vertelt de Protinus-directeur. Volgens hem biedt een dergelijke wijziging in het licentiemodel van de leverancier klanten juist veel nieuwe kansen. ‘Door dit momentum krijgen klanten de mogelijkheid om te breken met het verleden en openen we de deur voor besparingsmogelijkheden en vooral nieuwe innovatieve technologie. Wij willen ze daarbij helpen. Protinus staat voor de hoogst mogelijke vorm van wendbaarheid voor onze klanten. Wij stellen organisaties in staat om op elk moment in te kunnen spelen op elke behoefte aan innovatie die er is. Zo kunnen we klanten helpen en adviseren de oude en nieuwe softwarevormen naadloos in elkaar over te laten gaan. Klanten krijgen hierdoor weer voldoende tijd om de juiste beslissingen te nemen over de transformatie van bijvoorbeeld hun renewals.
Protinus biedt zijn klanten managed sourcing aan de hand van de hoogst gespecialiseerde partners. Het bedrijf zoekt daarvoor doorlopend naar innovatieve oplossingen in de markt van hardware, software en it-diensten. Verbiesen: ‘Zulke oplossingen stellen onze klanten in staat om op elk gewenst moment in te spelen op nieuwe technologische it-behoeften binnen hun organisatie en daarbuiten. Dat is onze toegevoegde waarde. Daarmee onderscheiden we ons. Terwijl andere dienstverleners vasthouden aan de top-20 van legacyfabrikanten, speuren wij de markt af naar vernieuwing die waarde toevoegt aan de klant.’
‘Meer dan ooit staan wij klaar om organisaties te introduceren en begeleiden in deze beweeglijke it-wereld’, besluit Verbiesen. ‘Onze experts zorgen dat klanten tijdig nadenken over renewals en daarbij verder kijken dan de nieuwe oplossing van hun oude legacy-leverancier.’