Denkt u er wel eens over om uw bedrijf slimmer te maken met Internet of Things (IoT)? De belangrijkste vraag aan iedereen die ermee wil starten is altijd ‘waarom’? Het antwoord op die vraag is voor elk bedrijf anders, maar grijpt altijd terug op de drie grootste krachten van IoT: efficiëntie, gebruikerservaring en nieuwe businessmodellen. Carolien Nijhuis, managing director Internet of Things (IoT) bij KPN, licht het toe.
De drie business drivers van IoT zijn hogere efficiëntie, verbeterde gebruikservaring en het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. De waarde van IoT is het grootst als een bedrijf alle drie krachten stap voor stap weet te benutten.
Tijd efficiënter besteden
De kracht die bij vrijwel elke IoT-toepassing als eerste aan het licht komt, is een hogere efficiëntie. Wie over meer informatie beschikt en daar handig mee omgaat, kan veel slimmer met zijn tijd en middelen omgaan. Neem het schoonmaakbedrijf Hago Next dat in een pilot zijn schoonmaakkarren uitrustte met sensoren.
Hago Next maakte van de karren, waarin schoonmaakmiddelen, emmers, bezems et cetera worden vervoerd, zogenaamde Smart Cleaning Carts. De karren meten en monitoren met vijf sensoren temperatuur, CO2, fijnstof en lichtintensiteit. Dankzij die informatie weten facilitaire managers precies wat de status is van hun gebouw en kunnen ze hierop acteren. Daarnaast meten sensoren in het gebouw welke ruimtes een schoonmaakbeurt nodig hebben en welke ruimtes de facilitaire medewerkers vandaag kunnen overslaan. Zo kunnen zij hun tijd veel efficiënter besteden.
Waar voor je geld
Efficiëntere tijdsbesteding is prettig voor de schoonmakers. Maar ook de gebruikers van het pand hebben er baat bij. Die blijven immers nooit meer onnodig lang met troep of viezigheid zitten. Je zou ze zelfs real time inzicht kunnen geven in alle data, zodat ze exact weten wanneer welke ruimte wordt schoongemaakt. En de opdrachtgever? Die weet zeker dat hij een schoon gebouw en dus waar voor zijn geld krijgt. Mocht hij daar toch nog aan twijfelen, dan leveren de data een extra bewijs dat de schoonmakers hun werk hebben gedaan.
Nieuwe businessmodellen
En dan is er nog een derde kracht: een opening naar nieuwe businessmodellen. ANWB Unigarant merkt dat schadeclaims toenemen voor gestolen fietsen. Dit vraagt om innovatieve servicemodellen. Hoe kan technologie bijdragen aan het terugvinden van gestolen fietsen? De ANWB zet IoT in als nieuw wapen tegen fietsendiefstal. Een slimme sensor maakt het mogelijk de fiets terug te vinden wanneer gestolen. Fietseigenaren verzekeren zich bij de fietsendealer en bij vermissing activeren ze de opsporing via een app. Een gestolen fiets wordt binnen 48 uur terugbezorgd bij de eigenaar.
Zoals deze voorbeelden zijn er nog vele. En er zullen nog veel meer volgen, want er zijn steeds meer bedrijven die de krachten van IoT weten te benutten. Wat is de kracht van IoT in uw bedrijf?