KPN boekt in de zakelijke markt opnieuw minder omzet dan een jaar geleden. Door aanpassingen in de contracten met grote afnemers van IoT-diensten, daalde de omzet uit IoT met 10 procent. KPN ziet binnen de zakenmarkt de klanttevredenheid toenemen. De net promotor score (nps) steeg van -5 in 2017 naar +1 in het derde kwartaal van 2018.
Dat staat in de cijfers en toelichting van het bedrijf op de resultaten over het derde kwartaal van 2018. Over de hele linie, consumenten en zakelijke markt, ziet KPN de omzet met 0,9 procent dalen tot 1,4 miljard euro. De nettowinst komt met 90 miljoen euro 9,5 procent lager uit dan in het derde kwartaal van 2017.
Gelet op verschillende onderdelen van de zakelijke activiteiten noemt KPN in een toelichting onder meer de Business-tak. Daar ziet KPN steeds meer klanten overstappen van het aanschaffen van afzonderlijke diensten naar KPN ÉÉN. Dat is een geïntegreerde dienst voor telefonie en internet voor het mkb die volgens het bedrijf bovendien leidt tot het aanbieden van werkplek-, cloud- en security-diensten.
De genoemde stijging van de klanttevredenheid betaalt zich vooralsnog niet uit in meer omzet. De omzet van het onderdeel Business daalde met 3 procent (521 miljoen in 2018 tegenover 537 miljoen euro in 2017). Het onderdeel Professional Services en IT Services boekt ook minder omzet dan een jaar eerder. De omzet uit communicatiediensten daalde 7,9 procent, onder meer doordat klanten overstapten naar geïntegreerde diensten. Ook de omzet uit vaste lijnen (12 procent minder dan in 2017) en omzet uit diensten voor mobiele telefonie daalden (4,9 procent).
Minder IoT-omzet
De omzet uit KPN’s IoT-diensten daalde met 10 procent. Dat is volgens het bedrijf het gevolg van eenmalige contractaanpassingen met een aantal grote klanten. Daardoor zijn de inkomsten uit roaming lager. Volgens KPN groeide de m2m-activiteiten (machine to machine) binnen een jaar van 1,1 miljoen sim-kaarten naar 4,5 miljoen verbonden simkaarten. KPN verwacht voor de toekomst veel van zijn geïntegreerde IoT-diensten.
KPN ziet de omzet uit ict-diensten met 6,2 procent toenemen, vooral door de groeiende vraag naar security- en clouddiensten. Ook Professional Services & Consultancy zag de omzet groeien (6,1 procent). KPN-ceo Maximo Ibarra: ‘In Zakelijke Markt boeken we voortgang met de migratie van mkb-klanten naar ons geïntegreerde product, KPN ÉÉN. Ook zien we solide groei bij Professional Services dankzij nieuwe orders in voorgaande kwartalen.’
Strategie en banen
De recente wijzigingen in het management team, waarbij is gekozen om het management van het commerciële segment te splitsen in twee aparte onderdelen: Consumenten- en Zakelijke Markt, resulteert volgens Ibarra in meer duidelijkheid over de eindverantwoordelijkheid voor resultaten en meer klantfocus per bedrijfsonderdeel.
Eind november 2018 maakt KPN tijdens zijn aandeelhoudersdag bekend welke strategische, operationele en financiële initiatieven het bedrijf neemt om de activiteiten verder te hervormen. Dan wordt mogelijk ook meer bekend over de gevolgen voor het personeel.
Het gonst namelijk al langer dat er bij KPN banen moeten verdwijnen vanwege aanhoudende tegenvallende resultaten in met name de zakelijke markt. Het bedrijf liet bij de presentatie over de cijfers van het derde kwartaal van 2018 daar nog niets over los.