Op het zogenaamde ‘Programmeerplein’ van onderwijsbeurs NOT 2019 kunnen bezoekers zelf ervaren hoe het is om met een groep leerlingen te programmeren. Organisaties Bomberbot, FutureNL en stichting Skills verzorgen de workshops en sessies.
Deelnemers kunnen websites, apps en online games maken, robots aansturen en animatiefilms samenstellen. Steeds meer Nederlandse scholen besteden volgens NOT aandacht aan programmeren. Het maakt deel uit van computational thinking, een van de vier digitale vaardigheden die samen digitale geletterdheid vormen. De drie andere aspecten van digitale geletterdheid zijn ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden en mediawijsheid.
Programmeerlessen
FutureNL begon enkele jaren geleden met het aanbieden van gratis programmeerlessen in het basisonderwijs, de zogeheten CodeUren. Inmiddels is digitale geletterdheid in de volle breedte het werkterrein van FutureNL. ‘Met Digi-doener biedt FutureNL wekelijks gratis een nieuwe programmeerles voor groep zes t/m acht en de brugklas van het voortgezet onderwijs. Op het Programmeerplein laten we zien dat je geen voorkennis nodig hebt om de lessen te geven’, licht directeur Ronilla Snellen toe.
‘Ook informeren we de bezoekers over ons speciale programma voor pabo-docenten en -studenten. Doel van het programma is pabo’s bewust te maken van het belang van digitale geletterdheid en ze te helpen bij het integreren van alle onderdelen van digitale geletterdheid in het pabo-curriculum.’
Computational thinking
Ook Kirsten van Smirren van Bomberbot geeft aan dat haar bedrijf lesmateriaal biedt waarmee leerlingen tussen de acht en dertien jaar oud spelenderwijs leren programmeren. ‘We bieden een gestructureerd lespakket voor leerkrachten met en zonder programmeerkennis, met de focus op computational thinking en mediawijsheid. Als leerlingen aan de slag gaan met programmeren trainen ze bovendien vaardigheden als samenwerken, communiceren, kritisch denken en problemen oplossen. We laten de NOT-bezoekers graag zien hoe we scholen kunnen helpen belangrijke digitale vaardigheden te implementeren in hun onderwijs.’
Ook de interactieve missies van SkillsDojo, waarmee bezoekers eveneens op het Programmeerplein kennis kunnen maken, zijn volgens de organisatie goed in de klas te gebruiken en geschikt voor leerlingen vanaf groep vier. ‘Oudere kinderen kunnen er zelfstandig of in kleine groepjes mee aan de slag. De missies zijn bijvoorbeeld handig voor plusklassen of als zelfstandige les voor extra gemotiveerde leerlingen. Een groot gedeelte van de directe instructie wordt bij SkillsDojo door video overgenomen. Hierdoor heeft de leraar meer tijd voor gerichte ondersteuning en coaching van de leerlingen’, aldus NOT.
NOT 2019
NOT 2019, het grootste onderwijsevent van Nederland, richt zich op professionals in de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs en vindt plaats van 22 tot en met 26 januari 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht.