De Zweedse overheidsorganisatie Research Institutes of Sweden heeft samen met de Technische Universiteit Charmers uit Göteburg een testomgeving voor autonome auto’s gebouwd. De AstaZero 5G-faciliteit kan volgens de initiatiefnemers elke mogelijke verkeerssituatie simuleren.
Het complex in Göteborg moet autobouwers en overheden helpen om het gedrag van zelfrijdende voertuigen te voorspellen in de meest complexe situaties, zonder dat hiervoor tests op openbare wegen nodig zijn. De vraag naar dit soort testfaciliteiten zal toenemen, denken de initiatiefnemers, zeker na enkele fel gemediatiseerde ongevallen met zelfrijdende testauto’s.
AstaZero is naar eigen zeggen de eerste testfaciliteit ter wereld exclusief voor zelfrijdende auto’s, zowel de auto’s zelf als hun dataverbindingen kunnen er onderzocht worden. Dit moet de ontwikkeltijd van dit soort wagens sterk inkorten. Alle mogelijke verkeerssituaties uit allerlei landen kunnen er gesimuleerd worden. Ook het invoeren van ‘virtuele’ auto’s (waardoor de zelfrijdende wagens ‘denken’ dat ze niet alleen zijn) is mogelijk. Ook de invloed van drones, fietsers en voetgangers is een focuspunt.
Op AstraZero zijn er speciale stadsomgevingen, een autosnelweg, een landelijke weg en een hogesnelheidsbaan voorzien. Ook een eigen 5G-netwerk is aanwezig. Onder meer Ericsson, de Zweedse Post and Telecom Authority en het onderzoeksinstituut Wara-Cat zijn er bij betrokken. De Zweedse regering wil van het land de leider maken in onderzoek en ontwikkeling naar duurzame en veilige voertuigen. Elektrische wagens, al dan niet zelfrijdend, krijgen daarbij een sleutelrol.