Kunstmatige intelligentie (ai) en machine learning (ml) liggen al een tijdje op ieders lippen als het gaat om innovatieve technologieën die het verschil gaan maken in de nabije toekomst. De algemene verwachting is dat deze technologieën zullen leiden tot meer efficiëntie, hogere winsten en grotere werknemersbetrokkenheid. Handmatige, repetitieve taken worden immers geautomatiseerd, waardoor werkzaamheden uitdagender kunnen worden.
Tot zover geen verrassingen. Maar waar bedrijven nog onvoldoende bij stilstaan is de vraag voor welke oplossingen artificial intelligence (ai) moet zorgen. Of scherper geformuleerd: it weet onvoldoende welke concrete problemen op verschillende afdelingen spelen die mogelijk met behulp van ai- en ml-toepassingen opgelost kunnen worden. En de rest van de organisatie heeft vaak onvoldoende weet van de technologische mogelijkheden van it.
Want ai is uiteraard niet alleen een zegen voor it-professional, iedere afdeling kan er profijt van hebben. Maar dan moeten die afdelingen wel zorgen voor een goede onderlinge samenwerking: de it-afdeling moet op de hoogte zijn van de wensen van de verschillende afdelingen. Andersom moeten die afdelingen ook op de hoogte zijn van de mogelijkheden die it biedt. Het mes snijdt immers aan twee kanten.
En daar wringt de schoen nogal eens. Neem bijvoorbeeld de samenwerking tussen personeelszaken (hr) en it-afdeling. Recent onderzoek door IDC toont aan dat bij Nederlandse organisaties binnen de driehoek hr-it-business de samenwerking tussen hr en it het minst optimaal is van de drie. En ook vergeleken met het Europese gemiddelde scoren Nederlandse hr- en it-afdelingen onder de maat.
Kennis delen
Werk aan de winkel dus, voor zowel hr als it. Personeelszaken doet er bijvoorbeeld goed aan om de banden met de it-afdeling aan te halen om zo up-to-date te zijn over welke digitale toepassingen en kennis al in huis zijn. Ook is het verstandig om verkennende gesprekken te voeren met it-medewerkers over wat er op technologisch gebied allemaal mogelijk is (en hoe hr daar profijt van kan hebben).
Maar ook voor it is het verstandig te verkennen welke wensen er bij hr zijn, zodat hier de juiste oplossingen voor ontwikkeld of ingekocht kunnen worden. Zo wordt voorkomen dat er halsoverkop allerlei applicaties worden ontwikkeld, aangeschaft en geïmplementeerd waar uiteindelijk maar weinig behoefte aan blijkt te zijn. Toepassingen die in het meest desastreuze geval zelfs aan geen enkele wens voldoen en daardoor veroordeeld zijn om digitaal stof te vergaren.
Dit is niet alleen vanuit legacy it-oogpunt een gevaarlijke ontwikkeling. Het zorgt er ook voor dat de werkzaamheden van de hr-afdeling blijven bestaan uit handmatige en tijdrovende processen die eenvoudig geautomatiseerd kunnen worden. De it-afdeling is immers niet op de hoogte van het bestaan van deze werkzaamheden en personeelszaken denkt er niet over na om met deze vraag naar it te stappen. Het gevolg is dat hr-processen veel minder efficiënt verlopen dan mogelijk zou zijn en hiermee wordt hr een verborgen kostenpost.
Mogelijkheden
En dat zou zonde zijn. Want er zijn zoveel mogelijkheden om kunstmatige intelligentie binnen personeelszaken in te zetten. Neem bijvoorbeeld het wervingsproces, waarbij de eerste screening van honderden cv’s geautomatiseerd kan worden en de hr-adviseur zich kan richten op de daadwerkelijke selectie van de kandidaat. Ook kunnen standaard vragen over hr-processen of opleidingen door middel van ai worden beantwoord en kan ai ondersteunen in strategische personeelsplanning door te signaleren welke kandidaten toe zijn aan een nieuwe stap in de carrière en passen bij het team.
Maar denk ook aan de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie heeft voor learning en development. Zo kunnen er aanbevelingen worden gedaan voor mogelijke interessante learningcontent, gebaseerd op de courses die anderen in vergelijkbare posities en op een vergelijkbaar punt in hun carrière hebben gevolgd. Op die manier kan technologie een drijvende kracht achter de ontwikkeling van werknemers zijn en helpt ai werknemers om de vaardigheden te ontwikkelen die ze daadwerkelijk nodig voor hun droombaan.
En dat is nog maar het begin, de mogelijkheden zijn eindeloos. Maar het belangrijkste aspect blijft menselijk contact: alleen een optimale samenwerking tussen verschillende afdelingen zorgt ervoor dat zowel iedereen op de hoogte is van elkaars wensen. Alleen dan kunnen ai- en ml-toepassingen daadwerkelijk succesvol zijn.
Xavier Petre, Regional Sales Director bij Cornerstone OnDemand