Huawei en Audi gaan hun samenwerking intensiveren op gebied van intelligente voertuigen die ‘connected’ zijn. Uiteindelijke doel is de zelfrijdende auto. Maar voor het zover is, worden eerst auto’s gelanceerd die in hoge mate zelfstandig kunnen rijden. Deze fase, L4 genaamd, breekt nu voor Huawei en Audi aan. Dit werd aangekondigd tijdens het bedrijfsevenement Huawei Connect in Sjanghai dat 30.000 bezoekers trok.
Beide ondernemingen werken aan een gezamenlijk ontwikkelingsprogramma voor auto’s die in hoge mate geautomatiseerd kunnen rijden. Ook wordt gewerkt aan de toekomstige communicatie tussen auto en infrastructuur.
“Audi heeft bewezen tot de leiders op dit gebied te behoren,” aldus Saad Metz, executive vice president van Audi China’s R&D. Volgens William Xu, marketingbaas van Huawei, gaat de consument zeer binnenkort hiervan de vruchten plukken. Zelfrijdende auto’s zorgen voor meer veiligheid op de weg. Bovendien zijn ze comfortabeler, aldus Xu.
Het paradepaardje van de samenwerking is de Audi Q7. Huawei heeft in dit nieuwe model een prototype van zijn Mobiele Data Centrum (MDC) ingebouwd. Het MDC maakt autonoom rijden met gebruikmaking van kunstmatige intelligentie mogelijk. In het MDC zitten liefst zes camera’s, zes mmWave radars, zestien ultrasone radars en acht lidars. De latency is minder dan 200 milliseconden, 60 procent minder dan de vorige generatie. Hiermee kan ook op de grotere wegen in stedelijke gebieden min of meer autonoom worden gereden. Een uitdaging is nog het rijden in kleine straatjes met druk verkeer.
Chipset
De nieuwe Audi werd gedemonstreerd tijdens de beurs Huawei Connnect in Sjanghai. Afgelopen juli hadden Huawei en Audi al een principe-akkoord bereikt over strategische samenwerking. Het Chinese techbedrijf heeft overigens ook met de Franse PSA-groep (Peugeot, Citroen en Opel) een dergelijke samenwerking.
Huawei moet bij de toelevering van chipsets aan de auto-industrie concurreren met onder meer Nvidia. Volgens Huawei is haar chipset dubbel zo krachtig als die van Nvidia. In de chip zit veel kunstmatige intelligentie, aldus de fabrikant. Technisch wordt bij de zelfrijdende auto veel vooruitgang geboekt. Lastig is de regelgeving. In China zijn bijna tweehonderd wetten en regelgevingen in aantocht. Huawei en Audi hopen in 2020 meer duidelijkheid hierover te hebben.