Met Google Cloud Next hield Google in Londen zijn grootste Europees business event ooit. Achtduizend klanten en partners waren erbij. We zetten de belangrijkste trends op een rij en doen dit in zes trends (en termen). Waar staat Google?
‘Toen Google Cloud drie jaar geleden begon, namen we enkele beslissingen. We hebben sindsdien veel extra customer engineers aangeworven. En we hebben een partnernetwerk uitgebouwd. Zo waren er de voorbije twee dagen maar liefst zevenhonderd partners aanwezig’, aldus Sebastien Marotte, verantwoordelijk voor Google Cloud in EMEA.
Met het event wilde Google zich op zakelijk vlak duidelijk op de kaart zetten in Europa. Ook enkel vooraanstaande Europese klanten en partners als Carrefour, SAP en Airbus kwamen getuigen op Google Next.
‘Op één jaar tijd is er veel veranderd’, erkent Steven Noels, cto en mede-oprichter van big databedrijf NGData, wereldwijd actief met kantoren in de VS, Singapore en met het hoofdkantoor in België. ‘Google lijkt toch meer en meer te investeren in hun business- en cloudactiviteiten’, stelt hij vast. Zelf heeft Noels klanten die hun data in de Google cloud infrastructuur hebben staan, en anderzijds ook de diensten van Google gebruiken om data te verrijken met externe data. NGData probeert als bedrijf ook Dialogflow uit, één van Googles building blocks in machine learning.
1. AI (en machine learning)
Waarmee we meteen bij de eerste trend aankomen. ‘Het is opvallend dat Google niet zozeer de nadruk meer legt op hun infrastructuur, maar ook op de toepassingen daarbovenop’, weet Noels. ‘Bij Google gaan die hand in hand’, vindt hij.
Ook al was er bij Google altijd al een samenspel tussen toepassingen en infrastructuur, klinkt het bij het bedrijf zelf. ‘In een land als Nederland was er voor Google altijd al veel interesse in G Suite’, illustreert Sebastien Marotte.
Met name alles wat met artificiële intelligentie en machine learning te maken heeft, was heel nadrukkelijk aanwezig op Google Cloud Next. Ai in de eigen toepassingen, zoals in G-Suite. Maar ook ai en machine learning als mogelijkheid voor klanten. ‘De wereld telt twintig miljoen ontwikkelaars, twee miljoen datawetenschappers, maar slechts enkele honderdduizenden specialisten in machine learning’, aldus Rajen Sheth, director of product management voor Google Cloud Artificial Intelligence. Google presenteerde op Google Next een aantal bouwstenen (of ‘building blocks’) voor diverse aspecten van machine learning, zoals beeld, taal en conversaties en voor specifieke domeinen zoals contactcenters, waar bedrijven zelf mee aan de slag kunnen gaan.
Volgens Sheth is er op een jaar à anderhalf jaar veel veranderd inzake machine learning. ‘Er is heel wat interesse bij bedrijven. Finance, retail en manufacturing lopen in dit domein voorop. Media, onderwijs, zorg en energie volgen snel. En dit geldt wereldwijd’, aldus de cto.
2. Beheer
Veel aandacht ging er naar het beheer van de it-omgeving, en dit zowel in de cloud als opmerkelijk genoeg ook on premise. Urs Hölzle, senior vice president technische infrastructuur bij Google, haalde tijdens zijn keynote een IDC-studie aan die aangaf dat sinds de komst van cloud de serverkosten met 15 procent gezakt zijn, maar dat de beheerskosten 83 procent de hoogte in gingen. Google tracht dit pijnpunt aan te pakken met het inschakelen van containers. ‘Een applicatie en alles wat die applicatie nodig heeft, zit omgeven in een klein pakket, waardoor het te gebruiken valt in diverse omgevingen’, zo omschrijft Hölzle kort dit concept.
Google startte al vijftien jaar geleden met het gebruik van containers en lanceert vier miljard containers per week. Een jaar of vier geleden kwam het bedrijf met zijn containerapplicatie Kubernetes, die volgens Hölzle door de meeste grote bedrijven wordt aangewend. Het is opvallend dat daar een on premise-aspect is bijgekomen: Google Kubernetes Engine On-prem; om diezelfde containersoftware toe te passen op de eigen servers in een eigen datacenter. Of hoe ook bij Google het hybrid scenario meer dan ooit geldt.
Een andere toepassing in dit kader is Istio. Dit is open source managementsoftware van Kubernetes voor overkoepelende diensten. Hierdoor is Kubernetes niet alleen de identieke container die over verschillende platformen ‘heerst’, maar biedt het ook serviceaspecten als authenticatie en securitybeleid. ‘We willen de operationele complexiteit reduceren’, stelt Hölzle. Kubernetes en Istio maken deel uit van het Cloud Services Platform, dat tijdens Google Next her en der opdook.
3. Developers
Opvallend aan Google Next is het hoge aantal aan en de behoorlijke aandacht die er is voor ontwikkelaars. Zo kwam Melody Meckfessel, die bij het bedrijf aan het hoofd staat van duizend developers, vertellen hoe haar ontwikkellaarsproces eruit zag, waarom DevOps hierin cruciaal is en hoe er wordt samengewerkt met partnerbedrijven en in een open source constructie.
‘Ontwikkelaars blijken voor Google erg belangrijk. Het bedrijft zoekt echt verbinding met hen’, merkt Steven Noels van NGData op. ‘Je merkt hier overigens toch ook dat Google inzake oplossingen een andere aanpak hanteert dan Amazon met AWS. Die laatste heeft op niveau van de services wel een veel breder aanbod, maar het pakket van Google gaat door hun aandacht voor toepassingen wel dieper’, vindt Noels. ‘Hiermee is het bedrijf op zich wel meer opiniërend. Maar ze maken doorgaans wel de juiste keuzes’, vindt hij.
4. Digitale transformatie
Zeg niet cloud, maar digitale transformatie. Deze stelling viel vooral in de business tracks. Want de cloud is geen doel op zich, maar een middel, bijvoorbeeld om aan de hand van data analytics uw klanten beter te leren kennen. ‘Vroeger ging het vooral om lifting en shifting naar nieuwe infrastructuur. Dat is nog altijd zo, maar meer geautomatiseerd. Eigenlijk gaat het meer dan dat: om de zorg voor je belangrijkste activa als bedrijf: je data’, aldus Sebastien Marotte.
Dus zagen we in Londen nogal wat voorbeelden van bedrijven die in dit rijtje pasten. ‘Al stel ik wel vast dat de cases die ik zag toch voor een groot stuk werden ingevuld door internet native bedrijven. Niet elk bedrijf, en zeker niet elke organisatie in België of Nederland heeft die schaal’, merkt Noels op.
Toch deed Google wel zijn best om het wat open te trekken. Zo kwam Luc Hennekens, de cio van Airbus met Nederlandse roots, op het Google Cloud Next podium vertellen hoe G Suite zijn organisatie hielp bij hun digitale transformatie. ‘Het heeft zeker bijgedragen om als bedrijf leniger en meer agile te worden’, klonk het. Opvallend was ook hoe Google meer inzet op specifieke sectoren: van retail over finance tot manufacturing.
Op onze vraag of Google niet vrij laat op het cloud-feestje arriveert, en concurrenten als Amazon AWS en Microsoft met onder meer Azure in sommige domeinen en qua aantal diensten al een stuk verder staan, stelde Marotte dat nog maar 10 procent van de cloudmarkt is toebedeeld, waarmee hij een Gartner-studie citeerde.
5. Security
Amy Lokey haalde als vice president voor G Suite ook dé drie speerpunten aan waar het bedrijf zich op richt met zijn samenwerkingstoepassing: secure, smart & simple. Lokey omschreef G Suite tijdens haar keynote als een ‘security nirvana’, om aan te tonen hoe veilig de cloudtoepassing is. Security was ook zo’n beetje een rode draad bij alles wat het bedrijf doet, plant en voorstelde op Google Next.
Ondanks de perikelen met Google Plus, was het bedrijf vrij uitvoerig om de aandacht en realisaties in security aan te halen. ‘We waren een van de eersten die de Wannacry malware zagen’, zo viel onder meer te horen tijdens de keynote.
6. Diversiteit
Misschien niet dé grote trend, maar wel opvallend. Google besteedt veel aandacht aan diversiteit. Dat aspect bleek misschien al uit de slogan van het event (‘de cloud is made for everyone here’). Maar ook op het podium zagen we niet alleen alle (huids)kleuren, maar vooral een mooie verdeling van mannelijke en vrouwelijke sprekers.
Al is het bedrijf nog niet tevreden. Diane Green, hoofd van Google Cloud en ex-oprichter van VMware, begon haar keynote – nadat ze het publiek had gezien – door te stellen dat we er in it nog niet helemaal zijn wat de verdeling van mannen en vrouwen betreft. ‘We still have a lot of work to do’, vond ze.
Al geeft het bedrijf zelf dus wel het voorbeeld. En waren het ook later op de avond tijdens de DJ set van Basement Jaxx op Google Cloud Next toch vooral de dames die de dansvloer bevolkten…