Het stemproces is in volle gang en lezers van Channelweb kunnen nog tot 11 november hun stem uitbrengen op één van de 110 genomineerden. Tot die tijd spreken we met genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de spannende avond van de awardsuitreiking op 11 december. Deze keer is dat Peter Paul Benard, commercial channel leader bij Lenovo.
1. Ook in 2018 wordt er weer stevig geconcurreerd in het Nederlandse ict-verkoopkanaal. Hoe bent u het eerste half jaar deze strijd doorgekomen en wat is u het meeste opgevallen?
‘Voor Lenovo was het eerste halfjaar succesvol. Het blijft een ongelofelijke concurrentiestrijd tussen de verschillende leveranciers en resellers onderling. Toch is er meer gekocht. De markt is weer groter en mensen blijven in dit economisch klimaat investeren. Zowel de pc-markt als de zakelijke markt deden het beter dan algemeen voorspeld. Lenovo heeft daar mee van geprofiteerd en dat uit zich in een hogere omzet en een groter marktaandeel.’
2. Hoe zijn jullie als organisatie deze battle aangegaan en hoe is jullie dat vergaan?
‘Een zaak is duidelijk: in je eentje ga je deze battle niet winnen. Dat kan alleen door samen te werken. Lenovo is al jaar en dag een channelorganisatie. Het overgrote deel van onze handel gebeurt via onze partners. Dus blijven we investeren in de samenwerking met het kanaal.’
3. In de Nederlandse channelmarkt wordt er veel gestreden, maar ook heel veel samengewerkt. Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkelingen aan?
‘Er is vandaag een consolidatieslag aan de gang. We zien resellers samengaan en ook groter worden. Lenovo volgt deze evolutie nauwgezet op. Channel blijft belangrijk voor Lenovo dus zetten we nog meer in op samenwerken. Waarbij we niet alleen de grote partijen van dienst zijn, maar ook veel aandacht hebben voor de mkb-markt, die heel belangrijk is. De breedte van het channelkanaal is een speerpunt van Lenovo, dus focussen we ook op de reseller die de mkb-markt bedient.
4. Hoe ontwikkelen jullie zich als organisatie in dit competitieve speelveld en welke stappen gaan jullie op korte termijn nemen om een knockdown te voorkomen of uit te delen?
‘Lenovo is als organisatie al channel-georiënteerd. Voor ons staat de klant centraal. Het grote voordeel van Lenovo is dat we één organisatie zijn met een uitgebreid portfolio. We hebben diverse business units onder één dak: mobile, pc, data center services. Dat betekent dat we voor elke organisatie (groot en klein), voor elke uitdaging een oplossing kunnen bieden, aangepast op maat van de klant, met de modernste technologie. Door de innovaties en toestellen van de verschillende units te combineren kunnen wij oplossingen ontwikkelen op vlak van smart office, artificial intelligence en security.’
5. Wat was het afgelopen half jaar jullie meest glorieuze overwinning?
‘Lenovo heeft de voorbije maanden een grote stap vooruit gezet in de educatiemarkt. Veel leermiddelen worden steeds vaker gedigitaliseerd. Door kinderen de digitale tools te bieden die ze hiervoor nodig hebben, help je hen beter te ontwikkelen. Zowel voor de lagere school, het middelbaar onderwijs en de hogescholen hebben we de meest geschikte devices – denk bijvoorbeeld aan ons gamma Chromebooks – waardoor we marktleider zijn in de educatiemarkt.’
6. Wat was het afgelopen half jaar een belangrijke les die jullie geleerd hebben door of dankzij de concurrentie?
‘Uiteraard moet je als onderneming in beweging blijven. Maar de belangrijkste les is niet zozeer naar de concurrentie te kijken, maar wel te luisteren naar de markt. Weten wat er leeft bij partners en klanten. En een antwoord bieden dat hun verwachtingen inlost. Dat principe passen wij als customer centric organisatie al jaar en dag toe. En daar plukken we elke dag de vruchten van.
7. Als genomineerde bent u alle voorrondes goed doorgekomen. De eindstrijd wordt beslecht tijdens de uitreiking van Channel Awards 2018. Wat betekent deze nominatie voor jullie en hoe gaan jullie er de komende maanden voor zorgen dat jullie deze ‘Ultimate Battle’ op 11 december 2018 gaan winnen?
‘We zijn heel blij met deze nominatie. Het is een erkenning voor Lenovo en voor het werk van het volledige team. Het is ook een motivatie om de ingeslagen weg verder te bewandelen.’
Channel Awards 2018
Lenovo is in de persoon van channel accountmanager Sven den Uijl genomineerd voor de Channel Awards 2018 in de categorie ‘Sales Personality of the Year’. Op dinsdagavond 11 december maakt Channelweb de winnaars bekend tijdens een spectaculaire awardsshow.