Meer dan twee op de vijf Nederlandse vrouwen (43 procent) vindt dat hun geslacht een positieve invloed heeft op hun carrièrekansen in de Nederlandse tech-industrie. Dit positieve vooruitzicht komt voort uit het erkende tekort aan vrouwen in deze branche (41 procent), en vormt een kans die vooral door vrouwelijke studenten (50 procent) en middelbare scholieren (60 procent) wordt erkend.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar genderdiversiteit binnen de tech-industrie door Booking.com. Het onderzoek is onder andere in Nederland uitgevoerd onder vrouwen die werkzaam zijn in deze branche en vrouwelijke studenten die geïnteresseerd zijn om in de technische sector te werken.
Droombaan
Nederlandse vrouwen zien de it-sector als innovatief (51 procent), creatief (37 procent) en inspirerend (33 procent) en als een branche die hen voldoende uitdaagt (39 procent). Voor veel vrouwen is een baan in tech hun droombaan of ideale carrière. Gevraagd naar de criteria waaraan een job moet voldoen om een droombaan te zijn, noemde bijna vier op de vijf vrouwen in Nederland inspirerend werk (78 procent), gevolgd door werk dat aansluit op hun natuurlijke vaardigheden (73 procent) en een baan die hen de mogelijkheid biedt hun eigen koers te bepalen (75 procent).
Gendervooroordeel tijdens werving
Ondanks de aantrekkingskracht en de kansen van de technologiesector, toont het onderzoek aan dat vrouwen in Nederland toch de nodige bedenkingen hebben en dat ze op essentiële momenten tijdens het nastreven van een tech-carrière het vrouw-zijn als een nadeel ervaren. Voor meer dan de helft (58 procent) van de Nederlandse vrouwen is dit het geval vanwege het feit dat de tech-sector grotendeels door mannen wordt gedomineerd. Ongeveer een derde (32 procent) van de respondenten wereldwijd ervaart gendervooroordelen tijdens het wervingsproces.
De perceptie van gendervooroordelen tijdens het wervingsproces verschilt sterk per markt. In Brazilië heeft bijvoorbeeld één op de twee vrouwen (50 procent) het gevoel dat gendervooroordelen haar kansen op een carrière in tech negatief beïnvloeden; dat is het hoogste percentage van alle landen die meededen aan het onderzoek. In Europese landen hebben minder vrouwen dit gevoel (18 procent in Nederland en 22 procent in Groot-Brittannië en Duitsland).
Hiernaast meent 40 procent dat het gebrek aan vrouwelijke besluitvormers hun kansen op een carrière in technologie belemmert. Al deze factoren dragen er waarschijnlijk aan bij dat meer dan vier op de vijf vrouwen in Nederland het gevoel hebben in bepaalde carrières meer problemen te hebben bij het instromen (81 procent), groeien en slagen (80 procent) dan mannen.
In hoeverre strookt dit onderzoek van de commerciële booking.com met wetenschappelijke onderzoeken uit de academische sector? Want in de praktijk nemen dit soort commerciële partijen het soms niet zo nauw met de betrouwbaarheid van hun onderzoek en zijn ze meer geïnteresseerd in het uitbaten van gewenste resultaten. Niet dat ik beweer dat er niets van klopt maar ik heb wel mijn twijfels bij de kwaliteit van dit onderzoek.
Ben geen neerlandicus maar het woord ‘gendervooroordeel’ is niet bekend bij Van Dale en is daarbij ook een lelijke samenvoeging van een anglicisme gecombineerd met een neurolinguïstische context. Naar alle waarschijnlijkheid is de schrijver van dit artikel hier niet bewust van vandaar dat ik het even wilde benoemen.