Defensie neemt het Military Approach Surveillance System (Mass) grondig onder handen om de levensduur te verlengen. De militaire luchtverkeersleiding gebruikt dit radarsysteem voor het begeleiden van militair en civiel luchtverkeer. Met het project ‘Levensduurverlenging MASS-radars’ is een investering gemoeid van tussen de 25 miljoen en honderd miljoen euro. Het project loopt van 2019 tot en met 2022.
Dit heeft staatssecretaris Barbara Visser van het ministerie van Defensie aan de Tweede Kamer laten weten. Zij meldt dat verschillende onderdelen van het Mass zijn verouderd. Het gaat zowel om radars als randapparatuur. Zodoende is vanaf 2019 de inzetbaarheid niet meer te garanderen. Om de levensduur tot 2035 te verlengen, is het nodig onderdelen van de radars, elektronische componenten en de toren te vervangen of aan te passen. Daarnaast wordt het gebrek aan reservedelen aangepakt.
Het Mass is vanaf 2004 in gebruik op de vliegbases Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht, Soesterberg en Twenthe. De radars vormen een belangrijke schakel in de radardekking van Nederland. Ook worden ze als aanvullende radars gebruikt door de nationale luchtgevechtsleiding.
Uitbreiding
Mass bestaat nu nog uit vijf radarsystemen. Eind 2018 wordt er een zesde radar actief op het Maritiem Vliegkamp De Kooy in Den Helder. Deze radar wordt onderdeel van het Mass-netwerk, maar hoeft niet aangepast te worden.
Nederland maakt samen met de (civiele en militaire) luchtverkeersleiding van België, Luxemburg en Duitsland gebruik van het zogeheten Radar Network. Hierin brengen de landen hun radargegevens samen en wisselen ze gegevens uit. Zo dragen ze bij aan een compleet radarbeeld voor het begeleiden van het militaire en civiele luchtverkeer door civiele luchtverkeersleidinginstanties. Daarnaast kan het tijdelijk uitvallen van een radar door een storing of onderhoud (gedeeltelijk) worden opgevangen.