Uitkeringsinstantie UWV doet moedwillig geen systematisch onderzoek naar fraude met werkloosheidsuitkeringen. En dat terwijl het administratiesysteem fraudeopsporing met enkele simpele aanpassingen mogelijk maakt. Dat zegt René Veldwijk in het tv-programma Nieuwsuur. Veldwijk is Computable-expert en managing partner van Ockham, het bedrijf dat het UWV-systeem bouwde in 2006.
Het systeem van UWV is gevuld met loonaangiftes van miljoenen mensen die in Nederland werken en hebben gewerkt. De instantie gebruikt deze gegevens voor de bepaling van de hoogte van de uitkering voor mensen die werkloos worden. De gegevens worden echter niet gecontroleerd. Hierdoor is het onder meer mogelijk om een uitkering te regelen zonder daadwerkelijk te zijn ontslagen.
Volgens Veldwijk kan het systeem eenvoudig worden aangepast, zodat UWV-medewerkers uitkeringsaanvragen kunnen controleren op misbruik. Deze controlefunctie zat al in het systeem, maar is er op verzoek van de uitkeringsinstantie uitgehaald. UWV zou de tool ook nu nog eenvoudig kunnen inzetten en met terugwerkende kracht tot 2006 fraudegevallen opsporen. Dit zou ‘ontstellend veel’ fraude boven water halen, vertelt de it-specialist aan Computable. Hij zegt dat hij in de begintijd van het systeem een grote fraudezaak aan het licht bracht met behulp van de tool. ‘In plaats van een paar bedrijven te onderzoeken, kun je ook alle achthonderdduizend bedrijven in Nederland tegen het licht houden.’
Automatisering
Het is onduidelijk waarom UWV het systeem niet gebruikt voor fraudeopsporing. De instantie is er vooral op gericht om uitkeringen zo snel mogelijk door te voeren, tegen zo min mogelijke kosten. Daardoor zou in de jaren rond de crisis vol zijn ingezet op automatisering. Bij de organisatie werden de afgelopen jaren bovendien veel medewerkers ontslagen.
Computable heeft UWV om een reactie gevraagd. De instantie wil niet inhoudelijk reageren in afwachting van het debat dat donderdag 11 oktober in de Tweede Kamer over dit onderwerp plaatsvindt.
Onbegrijpelijk dat dit gebeurt. Zeker nu er ruchtbaarheid is gegeven aan hoe slecht het UWV dit controleert zullen mogelijk nog meer mensen daar proberen gebruik van te maken.
Dit incident toont weer eens aan dat de “dienstbaarheid naar de burger” bij de overheid is vervangen door het “eigenbelang van de ambtenaar”. De overheid (onderwijs en gezondheidszorg uitgezonderd) parasiteert in toenemende mate op de burgers van dit land en levert steeds minder waarde.