Meer dan de helft van de groothandelaren wereldwijd heeft te maken met leveranciers die direct aan de eindgebruiker verkopen. Hierdoor verandert het traditionele verkoopmodel en neemt de concurrentie tussen traditionele partners toe.
Dit komt naar voren uit onderzoek in opdracht van Sana Commerce. Van de ondervraagde leveranciers heeft 47 procent een webwinkel waarmee ze hun producten en diensten direct aan de eindgebruiker kunnen verkopen, zo’n 24 procent is van plan om in de toekomst een e-commerce oplossing te implementeren als aanvullende bron van inkomsten. Uit het onderzoek onder 559 organisaties wereldwijd blijkt verder dat 41 procent van de ondervraagden e-commerce als middel ziet om het bedrijfsmodel te veranderen, terwijl 43 procent met directe online verkoop een nieuwe inkomstenstroom aanboort in een poging om via minder kanalen te verkopen.
Prijzenslag
Bovendien is 33 procent van de ondervraagden van mening dat leveranciers, groothandelaren en distributeurs die rechtstreeks aan eindklanten verkopen, de prijs van producten omlaag drijven en hiermee de winstgevendheid en levensduur van een organisatie bedreigen. Daarnaast stelt 63 procent van de distributeurs dat groothandelaren hun grootste bedreiging zijn.
Virtual reality en IoT
Van de ondervraagde organisaties is 79 procent van plan om hun e-commerce oplossing de komende twee jaar te upgraden, andere bedrijven gebruiken al geavanceerde technologie als onderdeel van de sales-strategie. Zo’n 39 procent gebruikt momenteel virtual reality om de koopervaring te personaliseren en 39 procent is van plan om volledig geautomatiseerd bestellen via het internet of things mogelijk te maken.
Onderzoek
Het onderzoek naar e-commerce en b2b-organisaties in Europa, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland werd uitgevoerd door onafhankelijk marktonderzoeksbureau Sapio in opdracht van Sana Commerce. De enquête-steekproef omvatte organisaties uit de volgende industrieën: voedingsmiddelen en dranken, automotive, bouw, gezondheidszorg/medische benodigdheden, elektronica, mode en kleding, huishoudelijke artikelen en inrichting, machines en verpakkingsbedrijven.