SecureMe2 uit het Brabantse Rijen levert het beveiligingsplatform SAM Cyber Alarm. Dit platform scant en analyseert netwerkverkeer om direct afwijkende en potentieel gevaarlijke issues te detecteren en door te geven. Channelweb spreekt met salesdirecteur Alexander Zwiep en channelverantwoordelijke Marc Pauly over het gisteren gelanceerde partnerprogramma.
Het partnerprogramma is gisteren in Rijen gepresenteerd tijdens de derde partnerdag, waar zo’n vijftig partners aanwezig waren. Waarom organiseert SecureMe2 partnerdagen?
Zwiep: ‘Ik ben zelf erg fan van de partnerbijeenkomsten van VMware. Zij creëren vanaf dag één een community; zo’n community wil ik ook opbouwen voor ons bedrijf. Een andere belangrijke reden voor de dagen is het opdoen van kennis. We bedienen vooral het midden- en kleinbedrijf en om deze mkb’ers goed te begrijpen, moeten we van onze partners horen wat er speelt in het veld. Daarnaast kunnen mensen elkaar tijdens zo’n dag tips en tricks geven.’ Marc Pauly vult aan: ‘We zien onze partners niet als onze klanten, maar als een verlengstuk van de organisatie. Doel is om ongeveer drie keer per jaar een partnerdag te organiseren om dit gevoel van verbinding te creëren.’
Hoe ziet het partnerprogramma eruit?
Pauly: ‘We hebben een eerste opzet van het partnerprogramma gepresenteerd. Ik wil graag benadrukken dat het een proces is dat we moeten uitkristalliseren op basis van input van de partners en de markt. We zijn ervan overtuigd dat we met het programma partners aan ons kunnen binden, we bieden namelijk een uitstekend verdienmodel. Ook bieden we ondersteuning op het gebied van marketing, zoals bij beurzen, roadshows of bij eindgebruikerscampagnes. Daarnaast zijn we, indien gewenst, aanwezig bij eigen events van de partner. Ook is er ondersteuning in de vorm van folders, communicatiemateriaal en het verzorgen van gezamenlijke cases.’
Waarom komen jullie nu met een partnerprogramma?
Zwiep: ‘We hebben handen en voeten nodig. In eerste instantie waren we al blij dat een partij met ons in zee wilde, nu we anderhalf jaar verder zijn en sinds mei 2018 een samenwerking hebben met verzekeraar Hiscox, merken we grote verschillen in kennis en niveau bij de partners. Om dit beter in kaart te brengen, hebben we ook Marc in huis gehaald als channeldirecteur. Met het nieuwe partnerprogramma willen ook een duidelijke langetermijnvisie invullen.’ Pauly: ‘In het programma hebben we drie niveaus, silver, gold en platinum, waarbinnen iedereen moet kunnen doorgroeien.’
Wat is de achterliggende gedachte achter het programma?
Directeur Zwiep: ‘We willen naar de partner brengen wat we naar de eindgebruiker brengen en dat is een laagdrempelig contact waarbij ze goede kennis hebben van ons beveiligingsplatform. Ook willen we het (online) partnerportaal zo eenvoudig mogelijk maken.’ Pauly: ‘We gaan ook rondetafelsessies houden met partners om te kijken hoe we processen kunnen verbeteren, de klant beter kunnen bedienen et cetera. We willen de partner dus echt betrekken bij het partnerprogramma.’
Wat voor voordelen heeft het nieuwe programma voor de partners?
Pauly: ‘We bieden marketing-communicatieondersteuning en een leadgenerationprogramma bij de verschillende partnerlevels. Ook begeleiden we de partners op het gebied van sales en support.’ Zwiep: ‘Bovendien geven we standaard een scan weg van twee weken bij elke potentiële nieuwe klant. We willen hen laten zien wat er gebeurt en een en ander begeleiden via specifieke begeleidende mails. Dit mailbegeleidingssalestraject bieden we ook aan onze partners. Zij ontvangen van ons de content en hoeven er enkel hun eigen naam onder te zetten.’
Is het online partnerplatform ook vernieuwd?
Zwiep: ‘Het online portaal is al live, maar per 9 oktober 2018 ook verbeterd. We bieden hierop dashboarding, ons handboek in verschillende talen en ook de verschillende installatiemogelijkheden van ons beveiligingsplatform. Waar we verder trots op zijn is dat onze partners hun eigen look en feel kwijt kunnen in de verschillende commnicatie-uitingen.’
Tot slot: Zijn jullie nog op zoek naar nieuwe partners? Zo ja, waaraan moeten deze voldoen?
Channelverantwoordelijke Pauly: ‘Jazeker. Ze moeten kennis hebben van networkingsecurity, compliancy, en installaties in het mkb. We zoeken zowel horizontale als verticale partners die sam zelf kunnen vermarkten en twee keer per jaar een training bij ons willen volgen. We maken graag kennis met partijen die zich hierin kunnen vinden.’