H&M Groep gaat een wereldwijde samenwerking aan met Klarna. De modeketen betaalt circa 17 miljoen euro voor een belang van minder dan een procent in de Zweedse betalingsdienstverlener. Ook komt de technologie van het betaalbedrijf achter de filialen en webwinkels van H&M.
De investering is vooral een bevestiging van de afspraak op lange termijn met elkaar samen te werken. In een persverklaring laat H&M Groep weten dat de partnerschap bedoeld is om de winkelervaring van de modeshopper in zowel de online- als offline-kanalen te verbeteren.
‘Het wordt de motor achter het H&M Club-loyaltyprogramma, zorgt voor een gestroomlijnde omnichannelbetaalervaring en klantenservice na een aankoop. Dit levert een ongeëvenaarde ervaring op voor onze klanten over alle contactpunten’, licht het modeconcern toe.
Naar verwachting wordt het resultaat van de samenwerking tussen Klarna en H&M zichtbaar in de loop van 2019 en geldt voor veertien Europese landen, waarvan Zweden en het Verenigd Koninkrijk als eerste aan de beurt zijn. De deal kan later uitgebreid worden naar de Verenigde Staten en Azië. Klarna heeft al vergelijkbare deals met IKEA en Asos.
Betaaloptie
Klarna ontwikkelde een systeem waarmee webwinkels hun klanten de mogelijkheid kunnen bieden om achteraf te betalen. Dat is zowel voor webwinkels en klanten interessant, omdat het de winkelervaring en de transactie van elkaar scheidt. Ook Paypal heeft plannen in deze richting.
In Nederland geldt Klarna als een concurrent van Adyen. Dit bedrijf maakte vorige maand bekend H&M als klant te hebben binnengehaald.