Internetcriminelen hebben in 2018 bij ruim de helft (52 procent) van de kleine bedrijven geprobeerd geld of gegevens buit te maken. Phishing en acquisitiefraude zijn hierbij de meest gebruikte methodes. Opvallend is, dat juist deze ondernemingen zich steeds minder zorgen maken over hun digitale veiligheid. Om het tij te keren, trekt de overheid 1,2 miljoen euro uit voor trainingen en voorlichting aan mkb’ers.
Dit blijkt het een Alert Online-onderzoek onder mkb’ers. In 2017 maakt 65 procent van de kleine bedrijven met één tot negen werknemers zich nog weinig zorgen over de digitale veiligheid op de zaak. In 2018 is dit percentage gestegen naar 75 procent. Minister Grapperhaus trekt 1,2 miljoen euro uit voor trainingen en voorlichting aan mkb’ers op het gebied van internetcriminaliteit. ‘Het is belangrijk dat ondernemers goede informatie krijgen over welke risico’s er zijn, zodat ze weten welke maatregelen ze zelf kunnen nemen.’
Geen extra beveiliging na aanval
Ruim een derde (37 procent) van de kleine bedrijven kampte met phishingmails, waarbij de ontvanger wordt verleid op een valse link of bijlage te klikken. Eén op de vijf deed dat ook daadwerkelijk. Een kwart (23 procent) had te maken met acquisitiefraude, ook wel bekend als spookfacturen voor diensten of producten die niet zijn geleverd. Opvallend is dat 56 procent van de kleine bedrijven die is geconfronteerd met internetcriminaliteit geen extra beveiligingsmaatregelen heeft getroffen.
De Week van de Veiligheid
Tijdens De Week van de Veiligheid, die plaatsvindt van 8 tot en met 14 oktober 2018, staat het voorkomen van internetcriminaliteit centraal. In heel het land organiseren onder andere het ministerie van Justitie en Veiligheid, VNO-NCW, MKB-Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, Detailhandel Nederland, Transport en Logistiek Nederland en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid activiteiten voor ondernemers. De Week van de Veiligheid is onderdeel van de Europese maand van de cyberveiligheid.
Goed stuk!