De Duitse erp-reus SAP gaf onlangs een rondleiding in het SAP Leonardo-innovatiecentrum in Parijs. Op die plek op de twintigste verdieping van het Franse hoofdkantoor werkt het softwareconcern samen met klanten en startups aan innovaties. Computable liep een rondje mee langs co-creaties en high-fidelity prototypen.
Cloud computing, blockchain, artificial intelligence, big data, machine learning. Hoe vind je als bedrijf de weg door het woud van de digitale transformatie? Volgens SAP is co-creatie het antwoord. Co-innovation-architect bij SAP, Miliau Pape, loodst eind september 2018, tijdens de bijeenkomst SAP on NetApp Summit een vijftigtal klanten van SAP en een handjevol ict-journalisten door het innovatiecentrum.
Het is nog vroeg als het gezelschap dat door de drukke Parijse ochtendspits twintig minuten later begonnen is, begint aan hun tour. Pape, getrimd baardje, donker colbert met wit overhemd en witte Adidas-schoenen onder een lichte broek, gaat in sneltreinvaart de verschillende ruimten door.
De eerste ruimte die Digital Room heet, oogt in eerste instantie weinig high-tech. Op de hoge tafels met onderstellen van steigermateriaal staan stiften en potloden. Er ligt ook ruitjespapier klaar. ‘Hier moeten de schetsen van de eerste ideeën ontstaan die in maximaal drie maanden worden uitgewerkt van concept, ofwel mock-up-fase, naar een werkend prototype’, vertelt Pape.
Lekkere koffie door IoT?
In de hoek van de ruimte staat een koffiemachine van de Franse koffieketen Maison Richard’s. Dat bedrijf, een grote klant van SAP, levert wereldwijd koffie en machines aan bedrijven, cafés, hotels, restaurants en delicatessenzaken. Het is met ruim zevenduizend ton geroosterde koffie per jaar marktleider in Frankrijk.
Pape legt uit dat Richard’s meer controle wil over het onderhoud en het gebruik van de machines. ‘Als de apparaten niet op de juiste manier schoongemaakt zijn en onderhouden worden, heeft dat invloed op de smaak van de koffie. Door een onderhoudsprogramma waarbij servicemonteurs via apps de juiste instructies krijgen en door machines uit te rusten met sensoren voor kwaliteitscontrole wordt die doelstelling nagestreefd.’ Het idee ontstond hier in het lab.
3D-printers
De aangrenzende ruimte ‘Helsinki’ ziet er al meer uit als een lab waar gesleuteld en geknutseld wordt. 3D-printers, whiteboards vol schematische voorstellingen, ideeënstormen en processen rondom producten en dienstverlening bepalen de ruimte. In metalen stapelbakken zitten verschillende soorten granulaat voor de 3D-printer en materialen voor het bouwen van prototypen.
In de nabijgelegen ruimte voor ‘Industry 4.0’ is een assemblagelijn neergezet. De bezoeker waant zich in een productieomgeving. Er gaan telefoonhoesjes over de lopende band. Ze leggen een traject af langs sensoren, videocamera’s, robot-armen en een boorstation.
Geen streepjescode maar beeldanalyse
Het bezoek krijgt uitleg over de opkomst van ‘track & trace’ binnen de productieketen. Producten worden in de hele toeleveranciersketen gevolgd en er zijn directe koppelingen met de achterliggende systemen voor enterprise resource planning (erp). Orders en facturen zijn direct aan het productiesysteem gekoppeld. Zodra een product van de band rolt, wordt het geregistreerd door sensoren die de order verwerken in de administratie. Opvallend zijn de vele sensoren en camera’s langs en boven de lopende band. Detectietechnologie is steeds belangrijker in de productiesector zo blijkt. Producten kunnen op basis van beeldherkenning worden herkend en geadministreerd. Zeker bij producten die bestaan uit materialen met gladde oppervlakken, waar een sticker met streepjescode gemakkelijk loslaat, kan die video-inspectie uitkomst bieden.
Terug in de ontvangstruimte op de twintigste etage is het uitzicht over Parijs adembenemend. De Eiffeltoren en de witte basiliek Sacré Coeur torenen hoog boven de stad uit. Rondleider en SAP-co-innovatiearchitect Pape verbreekt de stilte: ‘Ik geloof sterk in de praktische aanpak van innovatie en samenwerking die we hier in het Leonardo-centrum inzetten. De prototypes die met partners en startups zijn gebouwd, stimuleren de digitale transformatie van onze klanten en worden regelmatig gepresenteerd op evenementen zoals Vivatech of de Hannover Messe.’ Pape kwam in 2000 bij SAP en werkte daarvoor onder meer in de VS en Japan. Hij is medeoprichter van SAP Co-Innovation Lab (COIL) in 2007 en SAP Leonardo Center in 2016.
Van kostenpost tot aanwinst door qr-code
Samen met een collega toont hij later trots een project rondom een omgebouwde verkoopautomaat. Pape: ‘We hebben samen met een IoT-startup en een groot Frans cosmeticamerk een innovatieve marketingcampagne bedacht rondom deze machine.’ Hij legt uit dat de betrokkenen aanvankelijk het apparaat wilden uitrusten met een IoT-connectie om de machine op afstand te monitoren voor onderhoud en het aanvullen van producten.
‘We hebben een manier gevonden om de machine te transformeren van kostenpost tot aanwinst.’ In het apparaat zitten kleine probeerverpakkingen zonnecrème die gratis beschikbaar zijn. Geïnteresseerden maken met hun mobieltje een foto van een qr-code en krijgen dan een reclameboodschap en een cijfercode op hun schermpje te zien. Als ze die code intoetsen op de machine, rolt er een gratis sample-verpakking uit de machine.
Koppeling van video en geo-informatie
In de voorkant van de machine is een camera bevestigd die van maximaal vijftig personen tegelijk een gezichtsscan maakt, legt Pape uit. Die data worden omgezet in een profiel dat bepaalt welke advertentie de omstanders te zien krijgen op het grote scherm aan de voorkant van de machine. Het gaat om een gepersonaliseerde advertentie of een reclameboodschap die past bij het gemiddelde van de groep die voor het apparaat staat.
Pape zegt dat de machine in verband met privacyregels geen gezichtsdata opslaat. De koppeling tussen camera en software voor de aansturing van de advertentie op het scherm wordt via een lokale Rasberry-PI verwerkt. Door een koppeling tussen de qr-app en geo-informatie van het apparaat krijgt het cosmeticabedrijf bovendien in beeld welke groep gebruik maakt van de machine. Zo is bijvoorbeeld na te gaan of deze aan het strand of op een festival staat.
De disco
We gaan naar de 19de verdieping, naar de ruimte die binnen de SAP-vestiging ‘de disco’ wordt genoemd. Hier toont SAP in welke ruimte de ‘innovatiereis’ die ze samen met klanten en startups afleggen, normaal gesproken begint.
In de ovale ruimte onder een boog van paars licht, (vandaar de naam disco), vindt de zogenoemde inspiratiefase plaats. Nog voordat de eerste schetsen zijn gemaakt en ideeën worden geopperd, geeft SAP een bloemlezing van de mogelijkheden die machine learning, big-data-analyse en artificial intelligence bieden. De toepassingen draaien op het eigen SAP Hana-platform.
Lopen voor je geld
Op een scherm toont een SAP-medewerker vanachter een soort dj-booth hoe met video-analyse voetballers worden gevolgd in een wedstrijd. Er wordt ter demonstratie een correlatie gemaakt tussen het aantal afgelegde meters per wedstrijd per speler en het aankoopbedrag van die voetballer. Of het nuttig is weet niemand, maar de analysemogelijkheden zijn groot zo blijkt.
Het bedrijf toont ook een demo met gezichtsherkenning. SAP werkt aan een oplossingen waarmee ziekenhuizen door analyse van beelden van het gezicht analyseert of een patiënt pijn heeft. Bijvoorbeeld als iemand niet zelf in staat is om dat te melden aan het verplegend personeel.
Chatbots
In een derde demo in de disco toont SAP de mogelijkheden van chatbots. Een bezoeker van een meubelgigant kan op basis van een foto van een geliefd bankstel op zoek naar dat product. Hij hoeft niet de hele catalogus op de website door te scrollen. Het systeem vindt op basis van beeldherkenning het product en controleert vervolgens of het op voorraad is. Ook krijgt hij informatie wanneer de levering mogelijk is en de software doet een aanbod aan de bezoeker van de website.
SAP Leonardo NOW Tour
SAP is sinds april 2017 in Nederland actief met het Mobile Innovation Lab. Het gaat om een mobiele ruimte in een zeecontainer waarin het bedrijf samen met klanten binnen een week tot prototypen van innovaties probeert te komen.
Het bedrijf houdt twee tours rondom het Mobile Innovation Lab: S/4HANA Discovery Tour en SAP Leonardo NOW Tour. Tijdens de S/4HANA Discovery Tour toont SAP in diverse workshops de mogelijkheden van het (S/4)Hana-innovatieplatform. Tijdens de SAP Leonardo NOW Tour zetten SAP en haar partners binnen enkele dagen vruchtbare ideeën om in zogenoemde mvp’s (minimal viable products).
Stichting Alzheimer Nederland ontwikkelde in de SAP Leonardo Tour een app die inzicht geeft in de persoonlijke historie van een persoon met dementie. De rode draad is een tijdlijn met belangrijke, indrukwekkende of leuke gebeurtenissen. Deze gebeurtenissen moeten eenvoudig kunnen worden verrijkt met content als foto’s, video’s en tekst.