Twee van Japans grootste bedrijven starten een joint venture voor de coördinatie van voertuigen die zijn gekoppeld met het internet of things (IoT). Autofabrikant Toyota en technologieconcern Softbank willen er de sociale mobiliteit mee verbeteren, zoals just-in-time transport en ziekenhuisbusjes voor medisch onderzoek bij patiënten thuis.
De joint venture gaat van start met de coördinatie van bestaande systemen van de twee partnerbedrijven. Het gaat om Toyota’s informatiesysteem voor connected voertuigen en het IoT-platform waarmee Softbank data van smartphones en sensoren verzamelt en analyseert. De coördinatie leidt tot slimmere afstemming tussen vraag en aanbod in de markt voor vervoer en transport, aldus de bedrijven.
Mobility-as-a-service
In eerste instantie legt het tweetal zich toe op de ontwikkeling van een dienst waarbij lokale overheden en bedrijven vervoer op zeer korte termijn kunnen inzetten, bijvoorbeeld voor maaltijdbezorging. Later willen de partners gezamenlijk mobility-as-a-service (MaaS) ontwikkelen. Daarmee kunnen andere bedrijven eenvoudig mobiliteitsdiensten in de markt zetten.
Uiteindelijk beogen Toyota en Softbank de ingebruikname van wat zij Autono-MaaS noemen, ofwel autonomous mobility-as-a-service. Hiervoor heeft de autofabrikant de E-palette ontwikkeld, een volledig elektrisch voertuig dat op een groot aantal manieren kan worden ingezet. Voorbeelden daarvan zijn maaltijdbezorging waarbij de maaltijd tijdens het vervoer wordt bereid, en ziekenhuisbusjes voor medisch onderzoek bij patiënten thuis.
Monet
Het samenwerkingsbedrijf krijgt de naam Monet (‘Mobility network’) en moet operationeel zijn voor april 2019. De joint venture zal in eerste instantie de Japanse markt bedienen. Later is het de bedoeling om de diensten ook elders in te zetten.