Een aangepast patrouillevaartuig van Havenbedrijf Rotterdam gaat data verzamelen en beschikbaar stellen voor onderzoek naar autonoom varen. Het gaat onder meer om gegevens over de bediening en het vermogen van het vaartuig.
Het ‘drijvend laboratorium’ verstrekt de verzamelde gegevens aan bedrijfsleven en onderwijs. De Rotterdamse start-up Captain AI is de eerste die ermee aan de slag gaat. Het bedrijf voegt kunstmatige intelligentie (ai) toe aan de beschikbaar gestelde data. De technologie stelt computers in staat om de besturing van vaartuigen over te nemen en zelfstandig door de haven te varen.
Veiligheid
Autonoom varen bevordert de veiligheid en bereikbaarheid van de haven, stelt coo Ronald Paul van Havenbedrijf Rotterdam in een persbericht. De technologie is volgens hem ook een effectief hulpmiddel voor schippers en scheepsverkeersbegeleiders. Om de haven efficiënter en veiliger te maken, stelt het havenbedrijf op diverse manieren data beschikbaar aan andere partijen.
De data die het havenbedrijf beschikbaar stelt, is afkomstig van een voormalig patrouillevaartuig. Deze boot is voorzien van camera’s, sensoren en meetapparatuur. Zo worden gegevens verzameld over weer- en wateromstandigheden, over de bediening, het vermogen en de motor van het vaartuig. Het drijvende lab wordt ook voor andere doelen ingezet, zoals het testen van camera’s voor automatische inspectie van kademuren en detectie van objecten in het water.
Virtuele simulatie
Captain AI is een jonge onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling van virtuele simulatiesystemen voor automatische besturing. Met zo’n auto-pilot wordt het op termijn mogelijk om vaartuigen zelfs in lastige omstandigheden autonoom te laten varen. De simulatiesystemen beperken de noodzaak van training op het water.