SAP, Microsoft en Adobe lanceren samen het Open Data Initiative. De drie bedrijven willen hun klanten zo de kans geven om meer waarde te halen uit hun data en hun digitale ervaringen te verbeteren.
Het idee achter de samenwerking tussen de drie reuzen is dat verschillende zakelijke applicaties hetzelfde datamodel gaan gebruiken binnen Microsoft Azure. Dynamics 365 van Microsoft, C/4 Hana van SAP en Adobe’s Experience Cloud zullen bij de eerste pakketten zijn die de nieuwe standaard gaan ondersteunen. Op die manier worden datasilo’s opgeheven en kan deze rijkelijk vloeien tussen de verschillende omgevingen.
Het open data-initatief moet bedrijven een holistisch beeld geven van hun klanten en hun interacties en meer waarde creëren uit de data die deze interacties genereren.
Volgens Microsoft-ceo Satya Nadella biedt Azure ook de kans om de applicaties te laten profiteren van bijkomende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie. Microsoft levert bijvoorbeeld tools voor spraak- en beeldherkenning en automatische vertalingen. De topman nodigde meteen ook andere bedrijven uit om zich achter het initiatief te scharen en noemt het project een ‘open initiatief’.