Stichting Usef heeft 'Balance of Power' laten ontwikkelen. Dit is een serious game, bedoeld om de toekomstige energiemarkt beter te doorgronden. De game is gericht op buitenstaanders die wel van de hoed en de rand moeten weten, zoals politici, lokale overheden en ondernemers. 'Balance of Power' is gemaakt door serious game-ontwikkelaar &Ranj uit Rotterdam.
Zo’n toekomstige Europese energiemarkt is nieuw en traditioneel tegelijk, ontoegankelijk en technisch complex en kent bovendien veel spelers. Om meer inzicht te bieden in de werking van deze markt heeft Usef ‘Balance of Power’ laten ontwikkelen. In dit spel – door Usef omschreven als een interactieve documentaire -, krijgt de speler steeds keuzes voorgelegd op basis waarvan de verhaallijn zich ontwikkelt. Daarbij wordt feedback gegeven op de kostenefficiëntie, de duurzaamheid en de leveringszekerheid van de samengestelde energiescenario’s.
‘Balance of Power’ is voor iedereen op een computer of een mobiel apparaat gratis te spelen op www.game.energy.
Zwaar belast
De elektriciteitsnetten worden volgens Usef zwaar belast door de verduurzaming van de samenleving, met invoerpieken op dagen met veel zon en wind en vraagpieken door grootschaliger gebruik van elektrische auto’s, warmtepompen en andere elektrische apparaten. Om de betrouwbaarheid van de elektriciteitsvoorziening op peil te houden kan verzwaring van de energienetten een oplossing bieden, maar dat kost veel tijd en geld.
Een alternatief is om energievraag en -aanbod beter op elkaar af ten stemmen en energiegebruik te verschuiven: De verwachting is dat de toekomstige energiemarkt flexibeler wordt, waarbij vraag en aanbod van energie beter op elkaar worden afgestemd. Usef geeft als voorbeeld een elektrische auto die niet om zes uur s’ avonds wordt opgeladen, als de eigenaar is thuisgekomen, maar op een moment dat er minder vraag of juist teveel aanbod is. Dit verschuifbaar energieverbruik wordt ‘flexibiliteit’ genoemd; de stichting voorziet dat die flexibiliteit ook verhandeld gaat worden.