Slechts 13 procent van retailers investeert in technologie zoals routeplanning (route scheduling) of het volgen van de levering (asset tracking). Zulke technologieën helpen om grip te krijgen op je logistieke processen. Dat concludeert supply chain-specialist Zetes in een nieuw rapport.
Uit het onderzoek blijkt dat gemiddeld vijf procent van thuisleveringen te laat of onvolledig wordt bezorgd. Tijdens de piekperiodes stijgt dat aantal tot een derde, met hogere kosten en merkschade als gevolg. Ruim zestig procent van retailers heeft geen realtime zicht op hun e-commerceproces.
Nieuwe leveringsvormen moeten hierbij verlichting bieden. ‘Bedrijven die direct inzicht hebben in hun order to delivery-proces kunnen gerichter optimaliseren en sneller innoveren met nieuwe manieren om pakketjes te leveren aan hun klanten’, aldus Gilbert Wellemans, algemeen directeur van Zetes België.
Orderstatus
Volgens onderzoek van McKinsey kijken almaar meer steden naar centrale afleverpunten aan de stadsrand. Orders worden vervolgens in één keer bezorgd per wijk of straat, bijvoorbeeld met elektrische voertuigen voor lage-emissiezones. De prijs per levering zakt in zulke gevallen met 25 procent, het aantal afgelegde kilometers met 45 procent. Centrale afleverpunten maar ook slimme lockers laten bovendien toe om ’s nachts te leveren, wat de verzendkosten zelfs halveert.
Retailers zetten ook steeds vaker in op click & collect, waarbij klanten producten online bestellen en ophalen in een winkel naar keuze. En ook ‘crowdsourced delivery’, waarbij retailers werken met een community van vaak particuliere transporteurs, wint in de huidige collaboratieve economie aan populariteit.
Realtime inzicht
Voor al deze alternatieven geldt dat retailers het transport op de voet moeten kunnen volgen en een volledige transparantie van het proces nodig is. Consumenten meten immers de kwaliteit van het e-commerceproces af tegen de duur en de communicatie over de status van hun order. ‘Succesvolle e-retailers verwerken orders binnen de twintig minuten en communiceren doorlopend over de status ervan. Ze hebben het ‘first mile’-proces voor picking, verpakking, validatie en transport volledig geautomatiseerd en hebben ook de ‘last mile’ onder controle. Ze leveren 98 procent van pakketjes volledig en bij de eerste keer af’, zegt Benjamin Anguille, Business Development Manager Transport & Logistics bij Zetes België.
600 miljard
Dit jaar zal de Europese e-commercemarkt voor het eerst de zeshonderd miljard euro overstijgen, een stijging van 13 procent. Dat verhoogt de druk op klassieke retailers, maar ook op onze mobiliteit en het milieu. Bijna driekwart van de Europese bevolking leeft immers in verstedelijkt gebied en tegen 2021 verwacht men een toename van 69 procent in pakketleveringen.