Klanten van Albert Heijn (AH) kunnen vanaf vandaag gebruikmaken van If This Then That, afgekort IFTTT. De dienst maakt het combineren van (huishoudelijke) apparaten en online-services mogelijk. De Zaanse grootgrutter lanceerde de service tijdens Zaandam Valley, het evenement waarbij de eigen it-professionals de laatste retail-ontwikkelingen en -innovaties delen.
Met IFTTT bepalen gebruikers zelf hoe ze acties en triggers gebruiken en combineren met verschillende services. Hierdoor ontstaat de vrijheid om toepassingen te bouwen voor je thuissituatie.
AH biedt met de service op IFTTT de mogelijkheid om triggers (zoals het ‘product is in de bonus’ en ‘product is beschikbaar op AH.nl’) te combineren met acties als ‘zet product op mijn boodschappenlijst’ en ‘zet zoekterm op mijn boodschappenlijst’. Zo is gemakkelijk via Google Assistent een frisdrank op je boodschappenlijst zetten, kan een wasmachine een nieuw wasmiddel toevoegen of is er een gourmetpakket toe te voegen als de donkere dagen aanbreken. Of er is een mail te sturen als een product in de bonus is.
Labs
De AH-service op IFTTT is een concept van AH Online Labs. Dit lab bedenkt en ontwikkelt nieuwe concepten om de service van de AH verder uit te breiden. Voorbeelden zijn een ‘slim deurslot’ (om AH-producten aan huis te ontvangen zonder thuis te zijn), de ‘slimme koelkast’ van Samsung (via een scherm in de koelkast is een boodschappenlijstje samen te stellen en zijn boodschappen te bestellen) en Appie Fly (een samenwerking met Transavia om bij het inchecken alvast boodschappen te bestellen).
Voor de IFTTT-service heeft AH Online Labs onderzoek gedaan naar mogelijkheden op het gebied van smart homes. Daaruit bleek dat IFTTT op dit moment de meest uitgebreide optie is om een service aan te bieden voor de klant. Dit komt mede door de vele partijen die al zijn aangesloten bij IFTTT, zoals Samsung, Siemens, Nest, Fitbit en Philips Hue. Hierdoor kunnen gebruikers die een apparaat of dienst hebben van deze merken een koppeling maken met AH.