IBM heeft nieuwe artificiële intelligentie-oplossingen en -services (ai) geïntroduceerd die zijn getraind voor diverse sectoren, zoals landbouw, kantooromgevingen en productiefabrieken. De systemen zijn gebaseerd op Watson, het supercomputerplatform van het ict-concern.
‘AI is het hulpmiddel dat professionals nodig hebben om te profiteren van de gegevens die nu binnen handbereik zijn’, laat IBM-topman David Kenny via een persbericht weten. Volgens Kenny is het afstemmen van algemene ai op specifieke sectoren en beroepen een kritische manier om iedereen in staat te stellen in hun dagelijkse werk een nieuw potentieel te bereiken.
Het nieuws volgt op de aankondiging van IBM vorige week van een nieuwe softwareservice die bedrijven meer inzicht moet geven in ai-beslissingen, evenals onderzoek van IBM’s Institute for Business Value, waaruit bleek dat 82 procent van de bedrijven AI-implementaties overweegt.
Tractoren
Een van de sectoren die door IBM bediend wordt is de landbouw. Het hiervoor uitgeruste Watson-platform verzamelt gegevens uit meerdere bronnen – zoals weer, met IoT uitgeruste tractoren en irrigatiesystemen en satellietbeelden – en presenteert deze via een enkel, overkoepelend overzicht. Op basis hiervan doet de individuele teler voorspellende inzichten op en kan hij beter beslissen hoe de opbrengst te verhogen. Ook kan hij bepaalde soorten en niveaus van plaag- en ziekteschade identificeren en bepalen waar pesticiden nodig is. Of hij voorspelt het waterverbruik, waardoor er minder afval ontstaat en geld wordt bespaard.
Andere terreinen waarop de ‘toegespitste’ ai zijn diensten aanbiedt, zijn klantenservicetoepassingen, human resources, marketing, reclame, voertuigen, supply chain en fabricage.
Naar eigen zeggen heeft IBM de Watson AI-oplossingen al ingezet in duizenden opdrachten met klanten in twintig industrieën en tachtig landen. Ook duiken de oplossingen onder meer op bij zeven van de tien grootste autobedrijven en acht van de tien grootste olie- en gasbedrijven.