Een beetje vliegen met een quadcopter, want daar gaat het meestal om, is steeds makkelijker: allerlei on-board-systemen zorgen ervoor dat bijna iedereen makkelijk kan vliegen met een drone. Ze remmen vanzelf af, voorkomen botsingen en wat al niet meer. Toch is het aantal bijna-ongelukken steeds groter. Hoog tijd voor een dronebewijs?
Inmiddels zijn er in Nederland zo’n honderdduizend hobydrones en pleit de branchevereniging voor dronepiloten Darpas (voor van die echte grote drones, met vleugels en zo) voor een theorieopleiding voor amateurs. Die hoeven dan geen boekwerk van 120 pagina’s uit hun hoofd te kennen, maar worden wel geacht ten minste de regels te kennen.
En die regels gaan niet alleen over regels uit de luchtvaart. Er zijn ook regels vanuit natuurbeheer, regels rondom privacy en andere gedragscodes. Klinkt logisch toch? Maar denkt u dat het gaat lukken iedereen die een hobyquadcopter koopt een dronebewijs te laten halen? Of laten we het anders stellen: hoe moet dit probleem volgens u aangevlogen worden?
Een drone niet onder de standaard aansprakelijkheidsverzekering laten vallen en apart verzekeren waarin de verzekering aanvullende eisen kan stellen in de vrom van opleiding.
Voor vliegtuigen met afstandbediening had je vroeger ook altijd een aparte verzekering met regels voor een vergunning.
Een drone is eigenlijk hetzelfde.
Een vliegbewijs voor het besturen van drones zou verplicht gesteld moeten worden, net als het rijbewijs voor voertuigen is.
Dit is mede i.v.m. de verkeersveiligheid, de privacy, en vele andere zaken.
Onzin. De meeste hobbydrones zijn al lang voorzien van ‘ingebakken’ beperkingen qua bereik en vlieghoogte, gebaseerd op gps-locatie en geldende regelgeving. Dat is een goede en vooral praktische oplossing. Er zijn (met Android) mogelijkheden om dit te omzeilen. De personen die hierin hun weg weten te vinden, zullen dat echt niet nalaten vanwege een cursus.
@Marcel heeft u de tekst van de discussie wel gelezen?
Een cursus zorgt er voor dat de drone piloot weet wat wel en niet mag.
Dat staat los van of iemand zich daar wel of niet aan houdt.
Als er overigens heel veel bijna ongelukken zijn is er niets aan de hand. Het gaat om het voorkomen van de echte ongelukken.
@Corne, Jazeker. Maar mijn stelling is dat je de basis (max vlieghoogte, bereik, gevaarlijke zones) het beste softwarematig kan inregelen. Mensen die de regels overtreden en om de softwarematige beperking heen gaan, weten echt wel wat de regels zijn. En dat je niet bij de buren over de heg moet gaan gluren, mag als algemeen bekend beschouwd worden.
De meest gebruikte Drones zijn van DJI. Die zijn af fabriek softwarematig ingeregeld op regelgeving. De drone geeft middels een melding in het scherm aan of er op de GPS-locatie beperkingen zijn. Die meldingen zijn qua inhoud niet anders dan wat je in zo’n cursus wilt overbrengen. Dus max vlieghoogte, niet vliegen boven bewoond gebied, niet vliegen in bepaalde zones, etc. Je kunt die melding wegdrukken en fijn gaan vliegen. Net zoals je de theorie vanuit de cursus naast je neer kunt leggen en fijn kunt gaan vliegen.
@Marcel: Als iemand niet weet dat er beperkingen zijn en ik een drone op mijn hoofd krijg kan ik dan aan de drone zien wie de eigenaar is? Met een vergunning is de registratie te regelen en dat is dan mooi te combineren met een online cursus met examen.
Bij een beetje boot heb je tenslotte ook een theoretisch vaarbewijs nodig.
Er vloog namelijk laatst in mijn buurt ook een drone over de hele wijk dus die lapte alle regels aan zijn laars.
@Corne, ik schat in dat de meeste drones wel te koppelen zijn aan een eigenaar. De duurdere drones (met groot bereik) hebben allemaal een eigen id. Dan zou je de eigenaar kunnen aanspreken bij schade of overtreding. Maar dan hebben we het eigenlijk over wat anders dan een theoriecursus, namelijk aansprakelijkheid. Misschien wringt de schoen hier nu wel het meest.
Bij schade of overtreding moet iemand nu staande worden gehouden. Beetje eenzelfde discussie als bij auto’s en flitsboetes. Wie heeft er gereden (of gevlogen in het geval van een drone) is volgens mij niet relevant. Ik ben geen jurist, maar volgens moet de eigenaar van de auto altijd een flitsboete betalen. Het is dan aan hem om dat te verhalen bij de berijder. Maar om dat ook voor drones in te regelen, inclusief alle administratieve randvoorwaarden, lijkt mij geen kleinigheid. Verder kun je een drone die over een woonwijk vliegt, niet flitsen of op ander wijze relateren aan een vlieger die een paar straten verderop staat.