We weten inmiddels dat kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai)) het mogelijk maakt dat machines taken op zich nemen waarvoor ooit een persoon nodig was. Maar hoe ver zijn bedrijven met de adoptie van deze technologie, wat is de impact ervan op de moderne werknemer en hoe bang moeten ze hiervoor zijn? Wat mij betreft hoeven werknemers niet bang te zijn. Ai zal werknemers verbeteren, niet vervangen.
De werkplek verandert sowieso, ongeacht of organisaties nou moderniseren of niet. Het gaat juist over het aanpassen en transformeren van werkplekken met technologie die werknemers in staat stelt om hun werkzaamheden béter uit te voeren. Als u echt een cultuur van technologisch leiderschap wilt creëren, vecht dan niet tegen de transitie – begrijp dat het onvermijdelijk is en helpt u werknemers op weg om het ook te begrijpen.
Digitale werkplekkloof
In de ogen van werknemers groeit de ongelijkheid alleen maar. Er is een nieuwe digitale werkplekkloof ontstaan, ditmaal tussen de ’technologieleiders’ en de ’technologische achterblijvers’, zo blijkt uit het onderzoek The new digital workplace divide naar de digitale werkplekkloof. In dit onderzoek werden organisaties ingedeeld op basis van de antwoorden van de respondenten, die hun werkgever kwalificeerden als voor- of achterlopend op technologische trends in vergelijking met de concurrentie. Daaruit bleek dat opkomende technologieën een duidelijke scheidslijn zichtbaar maken. Meer dan de helft (54 procent) van de technologisch innovatieve bedrijven is flink op weg met het inbouwen van intelligentie. Dat is twee keer zoveel als bij de technologisch achtergestelde organisaties (26 procent). En intelligente technologieën hebben ook andere belangrijke voordelen: 28 procent van de respondenten gaf aan dat kunstmatige intelligentie (ai) het grootste potentiële voordeel biedt voor de werkplek van 2023, vergeleken met de 36 procent wereldwijd die dat zo zag.
Maar er is een addertje onder het gras. Bij organisaties die technologisch vooroplopen, denkt 38 procent van de werknemers dat hun baan binnen vijf jaar verdwenen kan zijn. Dus zelfs waar technologie wordt geïmplementeerd, is er blijkbaar een gebrek aan informatie en training over hoe die technologie werknemers juist kan helpen, in plaats van ze volledig te vervangen.
Menselijke factor
En inderdaad, maar weinig werknemers hebben een goed begrip van toekomstige technologieën. Terwijl 67 procent zegt dat ze ai begrijpen, gaf slechts 16 procent aan dat ze ai goed begrijpen. Biometrie beleeft de snelste opkomst, maar toch begrijpt slechts 22 procent het goed. Het heeft geen zin om deze nieuwe, transformerende technologieën te implementeren als er geen informatievoorziening en training omheen georganiseerd wordt: zonder de juiste context voelt het personeel zich simpelweg bedreigd.
Om ai te implementeren op de werkplek, moet u eerst nadenken over de menselijke impact, over de juiste training en over een strategie die ai als een positieve verandering promoot, in plaats van dat robots het werk overnemen. Begin met het maken van functieomschrijvingen, werknemersprofielen en ontwikkelingsdoelen om te onderzoeken hoe de rol van werknemers kan veranderen met de introductie van ai en welke technologische vaardigheden zij zich eigen moeten maken. Door een goed beeld te hebben van waar mensen in kritieke rollen staan in de organisatie, zorgt u ervoor dat alle leermiddelen en trainingsprogramma’s relevant en waardevol zijn voor de individuele werknemers.
Op basis hiervan kunt u de essentiële informatiebronnen en hulpmiddelen ontwikkelen waarmee u werknemers kunt trainen en waarmee u uiteindelijk bewustzijn kunt creëren van de voordelen van ai. Voor werknemers kunnen deze voordelen betekenen dat ze verlost zijn van repetitieve of alledaagse taken, zoals het bijhouden van urenregistraties of verwerkingskosten. Het zou de weg kunnen banen voor stemgestuurde assistenten op de werkplek die het boeken van vergaderruimten en vergaderingsgerelateerde taken kunnen stroomlijnen. Het zou zelfs gezichtsherkenning kunnen introduceren om de deelnemers van een videogesprek gemakkelijk te identificeren en meer personalisatie te realiseren voor externe werknemers.
Technologie in moderne organisaties moet mensen in staat stellen productiever, efficiënter en innovatiever te zijn, terwijl ze zich zelfverzekerd en veilig voelen in hun rol. De zorgen die de introductie van ai kan oproepen zijn begrijpelijk, zelfs voor werknemers van technologische leiders: het is welbeschouwd de angst voor het onbekende.