Een app die de langetermijnvisie van een organisatie vastlegt, de ambitie-realisatie verhoogt en dat vertaalt in hoe je gezamenlijk als team gestelde doelen kunt bereiken. De in Alphen aan den Rijn gevestigde startup Zummit wil met zijn app en bijbehorend Customer Success Programma organisaties helpen meer een connected company te worden, waar een netwerk van zelfsturende teams anticipeert op veranderende klantbehoeften en korte termijn ambities realiseert. Computable sprak met Robbert Bouman, één van de oprichters van Zummit, over uitdagingen, ambities en het belang van investeerders voor een startup.
‘Bij ons vind je geen glijbanen en flipperkasten, wij zijn een startup met een senior team’, vertelt Bouman (48), die aangeeft met het in december 2017 opgerichte Zummit veel impact te willen maken. Dit in tegenstelling tot veel startups, die volgens hem roepen dat ze heel snel rijk willen worden. ‘De miljoenen van gretige investeerders vlogen ons echt om de oren, maar het gaat ons uiteindelijk om smart money. Levens- en zakenervaring spelen een grote rol.’ Uiteindelijk is Bouman met drie investeerders in zee gegaan: Erik van der Meijden, oud-topman bij Exact, Piet van Vught, oud-ceo van de deels in Axians opgegane it-leverancier Pink Elephant en ondernemer René de Graaf.
Connected company
Over de hoogte van de investering doet Bouman geen uitspraak, maar dat de kapitaalinjectie de startup naar een hoger niveau heeft geleid, staat volgens hem buiten kijf. ‘We voelden dat we iets belangrijks hadden aangeboord, maar om een waardevol product te maken, moet je een investering doen. De investeerders hebben voor een versnelling van de productontwikkeling gezorgd, naast dat ze ook nog eens hun eigen expertise meebrengen.’ Iets dat volgens hem dan ook volledig aansluit bij de propositie van Zummit, gericht op verbinding.
Bouman, die in het verleden onder meer salesmanager was bij grote spelers als Exact en het vroegere Compaq HP, noemt zichzelf van nature een bouwer. Hij is al sinds zijn 25ste gefascineerd in waarom het ene bedrijf het beter doet dan het andeer: ‘Ik was op een gegeven moment meer teams aan het afbreken, dan opbouwen. Alles wat groter wordt, wordt lelijker als je niet uitkijkt. Ik ontdekte dat je binnen moet beginnen om buiten te winnen. Daar is dan ook de vrucht voor Zummit ontstaan.’ Een connected company is volgens hem dan ook alert en bewust verbonden met zowel de binnen- als buitenwereld. ‘Volgens een inschatting van onze klanten wordt slechts 20 tot 30 procent van de tijd besteed aan doelen die ze willen realiseren’, aldus de oprichter. ‘Tijdens een eerste verkenningstocht meten we daarom op een viertal domeinen: wendbaarheid, betrokkenheid van medewerkers, verbinding tussen medewerkers en klanten en doelrealisatie.’
Artificial intelligence
Nu spelen innovatieve technieken als artificial intelligence (kunstmatige intelligentie, ai), machine learning en algoritme een steeds grotere rol bij het meten en analyseren van data. Ook Zummit maakt hier gebruik van. ‘De app is gebouwd op het Salesforce Platform. Zij bieden ons tools om te kunnen werken met ai. We zijn op allerlei manieren bezig de app slimmer te maken. Zo willen we de app suggesties laten doen door gebruik te maken van machine learning, alleen hebben we nu nog onvoldoende vlieguren en data om dit te realiseren. Maar ai gaat ons straks zeker helpen’, constateert Bouman.
Internationale ambities zijn er volgens de oprichter zeker, al richt de startup zich voor nu bewust alleen op de Nederlandse markt: ‘Als we iets langer in Nederland moeten leren om de grens over te gaan, doen we dat liever. Ik wil een financiële kolk van klanten die komen en gaan, voorkomen. Voor nu is het dagelijks tekort aan tijd de grootste uitdaging. We moeten zorgen dat we stevig doorwandelen, maar niet struikelen over de aantrekkingskracht die we vormen.’